Nästa artikel
Grattis Cobra!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Cobra!

Publicerad 8 oktober 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Grattis Nils till namnsdagen, och grattis Cobra. Shelby Cobra.

Amerikanen Carrol Shelby hade under 50-talet haft en framgångsrik tävlingskarriär inom bilsporten innan hjärtproblem fick honom att sluta med tävlandet. Han beslutade sig för att i stället bygga den snabba sportbil han länge drömt om. Ford lovade leverera motorer och Shelby letade efter en partner gällande chassi och kaross.

Motorn Ford lovat var en nyframtagen V8 på 260 kubiktum. Efter flera fruktlösa försök att hitta en europeisk samarbetspartner knöt Shelby ett avtal med engelska AC att leverera själva bilen.

AC Ace hette modellen som redan hade några år på nacken och nere i denna lilla karossens motorrum placerades V8-motorn. I januari 1962 togs första prototypen fram hos AC som fått en liknande motor att använda vid måttagning.

Bilen flögs sedan till Dean Moons Shop i Amerika och där placerades Fords första tillverkade 260 kubiktumsmotor magiskt nog i det första Cobrachassit. I juni 1962 hade produktionen kommit igång om än oändligt sakta och fortfarande var man originalkarossen strikt trogen.

Snart ledde framgångar på tävlingsbanor till att effektstarkare bilar efterfrågades. Fordmotorn förstorades upp till 289 kubiktum.

1963 kom Ford in i bilden som partner och ett bättre chassi togs snabbt fram. En väldig V8 på 7 liter eller 427 kubiktum matades ner i motorrummet och bakdelen av karossen breddades rejält att rymma bredare däck som behövdes för bättre fäste. Trots tävlingsframgångarna med bilen var Cobran ett ekonomiskt fiasko och 1967 lade Ford ner tillverkningen. AC fortsatte själva att bygga den smala versionen med Fords 289" till 1969 som AC 289.

Cobran har likt Lotus Seven blivit kopierad i oändlighet. Som Kit car eller replika av tillverkare som Autokraft, vilka 1982 startade upp en tillverkning av Cobran. Efter stridigheter om rätten till namnet har en domstol slagit fast att det är Carrol Shelby som får kalla sina bilar för Cobra. Shelby Cobra FIA 289 och 427 S/C tillverkas på nytt idag om än med modernare komponenter.

Många är de som fortfarande tillverkar vad som ser ut som en Cobra. Shelby själv men även AC som tog fram modellen men inte får kalla den för Cobra.

När Ford lät stoppa ner sin väldiga och råstarka 427" V8 i Cobran krävdes åtskilliga förstärkningar. Även väggreppet behövde uppgraderas och bakkärmarna fick en rejäl breddning att rymma fullbreda racingdäck. Det brutala utseendet som följde på köpet kom att imponera på många betraktare. Och gör det än idag eftersom denna kaross många gånger används även vid tillverkning av nutidens Cobra-bilar.

Shelby Cobra Daytona Coupé heter den täckta version som fanns redan på 60-talet. Det sluttande taket bidrog till högre toppfart, en av de viktigare aspekterna inom racing. Modellen finns återigen att beställa av Shelby.

Även Ford Mustang finns i Cobra-utförande med Carrol Shelby som initiativtagare. Ford Shelby Cobra GT 500 är en fortsättning på de 60-tals Mustanger som Shelby redan på den tiden trimmade och förädlade.

Det byggdes trots allt ganska många.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.