Nästa artikel
Grattis Volvo Carioca!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Volvo Carioca!

Publicerad 4 februari 2009 (uppdaterad 4 februari 2019)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Ansgar och Anselm har namnsdag hyllar vi Carioca.

Namnet Carioca har flera innebörder. Det kan referera till en sydamerikansk dans eller till en person som är född i Rio de Janeiro.

Men vi tänker givetvis på Volvo PV36 som lanserades i mars 1935.

Byggd på separat ram och med samma sidventilssexa som andra Volvomodeller var den med separatfjädring fram och hydrauliska bromsar tekniskt väl i nivå med flertalet amerikanska bilar vid samma tid.

Bilen var helt och hållet ett verk av Ivan Örnberg, en egensinnig och mångsidig ingenjör som kommit till Volvo 1931 från Hupp Motor Co i Detroit, tillverkare av bilmärket Hupmobile.

Utan inblandning av vare sig Assar Gabrielsson eller Gustaf Larson, de vanligen så engagerade och intresserade Volvo-grundarna, körde Örnberg projektet PV36 från start till mål. Nästan. Han avled hastigt redan på sensommaren 1936 då bilen bara var lite drygt ett år.

 Endast 500 exemplar plus ett chassi som sedermera försågs med en öppen kaross av Nordbergs karosseriverkstad, producerades av Volvo.

Ändå dröjde det ända till 1938 innan alla bilarna var sålda. Ett för högt pris och kanske att Carioca så radikalt bröt med Volvos annars så konservativa stil torde vara förklaringen. Chrysler hade också svårt att bli av med sina Airflows.

En bild med allt som var modernt 1935, nya Volvon, damernas hattar och den nybyggda Stadsteatern vid Götaplatsen.

Statspolisen tar 1936 leverans av 18 nya Carioca, samtliga mörkblå.

Omslaget till broschyren i typisk 30-talsstil. Tecknaren var tydligt ovan vid strömlinjeform och har inte fått till proportionerna riktigt. Fotstegen är också alldeles för breda.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.