Världens första bil som byggts med tillämpning av modern flygteknik proklamerade Nash om sin Ambassador. Hade man inte 1951 i Kenosha hört talas om bilen från Trollhättan? Troligen inte…

Nästa artikel
Grattis Ambassador!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Ambassador!

Publicerad 17 mars 2009 (uppdaterad 14 november 2013)

Världens första bil som byggts med tillämpning av modern flygteknik proklamerade Nash om sin Ambassador. Hade man inte 1951 i Kenosha hört talas om bilen från Trollhättan? Troligen inte…

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Gertrud har namnsdag passar vi på att hylla Ambassador!

Ambassador är ett bra och diplomatiskt modellnamn som prytt flera olika bilmärken: Nash, Rambler, Hindustan och Austin.

Alltsedan 1932 kallade Nash sin toppmodell för Ambassador. Ännu i dag skulle det vara smart att köra denna Ambassador Six Convertible från 1938. Den fanns även med rak åtta, också med toppventiler.

Aristokraten i sin klass stod det med en typisk reklamklyscha i 1946 års svenska broschyr från Nash. Om det kom någon Suburban med träkaross till Sverige är inte känt men föga troligt. Bara 1 000 stycken tillverkades 1946-48.

Världens första bil som byggts med tillämpning av modern flygteknik proklamerade Nash om sin Ambassador. Hade man inte 1951 i Kenosha hört talas om bilen från Trollhättan? Troligen inte…

Näst sista året för Nash var 1956. Ambassador marknadsfördes som långresebilen. Den hade American Motors nya V8 som ersatte tidigare från Packard inköpta V8:or.

När Nash lagts ned som märke blev Ambassador en Rambler och från 1967  en AMC. Modellnamnet försvann ur katalogerna 1974. Bilen på bilden är av 1970 års modell.

Hindustan Ambassador är en Morris Oxford serie III som sedan 1959 byggs i Indien. Länge var den helt oförändrad men numera har den fått en facelift, knappast till det bättre. Numera har den moderna motorer från Nissan men förbluffande nog kan den ännu också fås med den gamla 1.5 liters dieselmotorn från BMC.

Austin Ambassador producerades 1982-84 av AustinMorris, British Leylands efterträdare. Det var i princip en Leyland Princess med den stora halvkombilucka denna modell borde ha haft från början. Den hade de nya O-motorerna med överliggande kamaxel. Ingen försäljningssuccé och den fanns bara högerstyrd.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.