Nästa artikel
Grattis Manhattan!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Manhattan!

Publicerad 7 april 2009 (uppdaterad 17 mars 2011)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Irma och Irmelin har namnsdag vill vi gärna gratulera Manhattan.

Manhattan är inte bara den 87,5 kvadratkilometer stora landbit som utgör det nav kring vilket USA och och därmed hela världen kretsar. Det är större än så.

För kan man tänka sig ett snyggare modellnamn på en bil än Manhattan? Skulle vara New Yorker i så fall.

Manhattan användes både av Kaiser och Frazer, men vad gjorde det? Märkena var tvillingsjälar i det 1945 nystartade företaget Kaiser-Frazer Automobiles i Willow Run nära Detroit.

Fabriken må ha varit världens största byggnad - men den nya, fräcka utmanaren blev aldrig något mer än en hygglig parentes i bilhistorien.

Men fina bilar byggde man och den nya efterkrigsdesignen med släta karossidor låg helt rätt i tiden. Till en början var det bra fart på produktionen, bil nummer 200 000 var just en Manhattan och året för denna tilldragelse var 1948.

När den ena av grundarna, Josef W Frazer, lämnade företaget droppades märkesnamnet Frazer. Och därmed levde modellnamnet Manhattan vidare enbart på Kaiser.

En ny till synes Disney-designad kaross presenterades 1951, men det räckte inte. 1955 var sista årsmodellen innan tillverkningen upphörde.

Kaiser Manhattan var den första efterkrigsbilen att få kompressor under huven. Det kan vara bra att känna till.

Strikta linjer och vita däcksidor. En rymlig och modern om än konventionell bil under skalet.

Ett sista näsjobb innan emblembyte till Kaiser.

Från Big Three kom 1949 helt nya modeller och då blev det tuffare på marknaden. Kaiser kontrade med en ny kaross 1951. Detta är en -52:a som tagit över namnet Manhattan från nedlagda Frazer.

Det gällde att hela tiden hålla kundernas intresse vid liv och i början av 1950-talet var det samma sak som att påstå att man stora saker på gång inför framtiden. Det hade man inte.

Sista generationens Kaiser bjöd på vågad design med speciella linjer runt taket och rejält krominfattade strålkastare. Bakljusen föreföll vara designade för att helikoptertrafiken också skulle kunna se bilen i mörker.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.