Nästa artikel
Grattis Austin-Healey Sprite!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Austin-Healey Sprite!

Publicerad 13 april 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Douglas och Artur har namnsdag passar vi på att hylla Sprite.

Sprite är ett engelskt ord som betyder ett litet väsen, en älva eller ett troll.



Sprite var ett passande namn för den lilla sportbil som BMC började
sälja 1958 under märket Austin-Healey.

Men det hade använts förut, inte
oväntat av Riley som med sin enormt stora modellflora på 1930-talet
avverkade mängder av bra modellnamn.

Även Hundkojan har funnits i en Sprite-version.

Den mest kända pressbilden på Austin-Healey Sprite är den från introduktionen på våren 1958. Mekaniken hämtades från Austin A 35. Bakaxeln var fäst i kvartselliptiska fjädrar och det gjorde kurvtagningen intressant!

Så här var det tänkt med fällbara strålkastare men det blev för dyrt. De glosögon som kom i stället gav bilen dess karaktär och smeknamnet Frogeye.

Efter tre år fick Sprite ett nytt och mera konventionellt utseende och samtidigt lanserades en version med MG-emblem. Det påstås att främre delen av bilen ritades av Austin i Longbridge och den bakre av M.G. i Abingdon och att de inte talade med varandra.

Sprite blev med tiden mer civiliserad med vevbara sidofönster och fällbar sufflett. Motorstorleken ökades från 948 via 1098 till 1275 cc. Rostylefälgar och svart dekor kom från 1969 . Eftersom BMC slutat betala licensavgift för namnet till Donald Healey såldes 1971 de sista bilarna som Austin Sprite.

Med en elegant tvåsitsig roadsterkaross och med en liten Bugattiispirerade fena på den rundade aktern var Sprite Rileys överraskning på 1935 års bilsalong i London. Köparen kunde välja front, antingen Rileys traditonella kylare eller en strömlinjeformad grill. Effekten i dubbelkamfyran på 1½ liter översteg 60 hk - mer precis uppgift gavs inte. Bilen på bilden ägs av en svensk konnässör.

Det har också funnits modeller av Hundkojan med namnet Sprite, första gången 1983 på en av de myriader av limiterade specialmodeller som gjordes med olika dekor för att hålla intresset för Mini uppe. 1992 bytte den enklaste modellen City namn till Sprite.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.