Längmonterad motor och bakhjulsdrift, inga krångligheter. Lite bakåtlutad stil och soprent på backspeglar.

Nästa artikel
Grattis Isuzu Bellett!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Isuzu Bellett!

Publicerad 21 mars 2009 (uppdaterad 14 november 2013)

Längmonterad motor och bakhjulsdrift, inga krångligheter. Lite bakåtlutad stil och soprent på backspeglar.

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Bengt har namnsdag passar vi på att hylla Bellett!

En märklig omständighet kring den svenska importen av Isuzu Bellett är att Toyota tog sig an reservdelsförsörjning och service när importören slutade ta in bilar och istället skeppade iväg hela lagret till Finland.

Det här var på 1960-talet och plötsligt stod ett mindre antal pionjärkunder med sina läckra små Isuzu-bilar helt utan skyddsnät. Det var i det läget som Scanmobil som sålde Toyota tog sig an den floppande konkurrenten. Det gällde att rädda ryktet på japanska bilar!

Toyota och Isuzu var de första japanbilarna på svensk mark och hur det gick för Toyota vet vi alla. Isuzu däremot blev en bil i marginalen - trots att modellen Bellett hade mycket som talade för sig.

Bellett var en ersättare till den licenstillverkade Hillman Minx. 1963 var första året för denna egendesignade kompaktbil vars namn anspelade på ett större syskon i modellskaran kallad Bellel, en bil med riktigt snygga bakljus fram till 1965, skarpt trekantiga.

Bellett fanns både med två och fyra dörrar och i en ovanlig tvådörrars herrgårdsvagn kallad Express. En liten pick-up kallad Wasp erbjöds också. Lycka till med att hitta en sådan.

Modellen erbjöds med motorer från 1,3 till 1,8 liter och den tuffaste versionen var den med coupékaross och GT-R-specifikation, vilket var detsamma som en 1,6-liters rak fyra med dubbla överliggande kamaxlar och dubbla förgasare. Runt 1 400 tillverkades och kulten kring modellen är stark i Japan.

1974 presterade en GT-R 122 hk vid 6 400 r/min och stående kvartsmilen gick på 16,6 sekunder.

Bellet gick igenom flera utseendeförändringar och tillverkades till 1973. Namnet levde vidare en tid som en globalt ointressant GM-produkt i form av Isuzu Bellett Gemini som sedan koktes ner till Gemini. Den håller vi oss på behörigt avstånd ifrån.

Men den ursprungliga Bellett gillar vi skarpt! En slank liten bil även i fyrdörrarsutförande. Alltid snygga bakljus och en väldigt nätt profil. Drygt 170 000 tillverkades.

Ska vi gissa på att två är på rull i Sverige idag? Kanske ytterligare fyra kan sättas i stånd och ett drygt tiotal står som objekt?

Tvåfärgad sportbag, vad kan vara mer passande? Men löst skramlande termos fylld med misusoppa. Hur smart är det?

Sportigt!

Längmonterad motor och bakhjulsdrift, inga krångligheter. Lite bakåtlutad stil och soprent på backspeglar.

Stilen är helt egen och det närmaste man kommer i association är kanske Triumph 1300. Bellet var en bil som förtjänade ett bättre öde i Sverige. Den såldes bara några enstaka år.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.