Nästa artikel
Grattis Daytona!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Daytona!

Publicerad 11 september 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Idag gratulerar vi Daytona! Om du heter Dagny eller Helny önskar vi även dig en trevlig namnsdag.

Daytona Beach är en ort i Florida, USA, med dryga 60 000 invånare. 1948 kördes den första NASCAR-tävlingen på stranden och då hade det länge slagits hastighetsrekord där.

Daytona International Speedway är ovalbanan där varje år legendariska Daytona 500 hålls och så har man ju varje år Daytona Bike Week så klart, med uppåt 500 000 besökare.

Denna ganska lilla ort inspirerade flera tillverkare att namnge en bilmodell efter den.

Studebaker behövde i början en lite sportigare variant av kompaktmodellen Lark, och lösningen blev Lark Daytona 1962. Namnet levde sedan vidare ända till det bittra slutet för Studebaker 1966.

Dodge som på 1960-talet framgångsrikt mer eller mindre officiellt tävlade inom bilsporter som dragracing och ovalbaneracing behövde en modell med lågt luftmotstånd som framför allt kunde tillåta högre toppfart på just ovalbanorna.

Dodge Daytona och sedermera även systerbilen Plymouth Superbird blev svaret. Med en långt utdragen noskon och en utflyttad bakruta för att slimma karossen, och med en bakre vinge av aldrig tidigare skådat slag på en personbil var man på god väg mot målet. Dodge Charger användes som utgångspunkt och 1969 byggdes 505 Dodge Daytona för gatbruk för att kunna homologisera modellen för tävlingsbruk. Passformen på frontdelen var inte över
sig bra men vilken profil bilen fick och vem hann med att detaljstudera en bil
som redan stillastående såg ut att rusa fram!?

Även Ferrari hade en modell som åtminstone i folkmun kom att kallas Daytona. Ferrari 275 Berlinetta tillverkades mellan 1968-1974. Berlinetta talade om att bilen var avsedd att tävlas med om ägaren hade den ambitionen. Att Ferrari 1967 vunnit just Daytonas 24-timmarslopp anses vara orsaken till denna modells smeknamn. Ferrari Daytona.

Studebaker Daytona i sin sista kostym, 1966. De två sista åren tillverkades Studebaker i Kanada.

Sponsorsdekaler, större hjul och karossen lägre mot marken var det som utvändigt skilde en Daytona för tävlingsbruk mot en gatlegal. Charlie Glotzbach poserar framför sin Daytona på banan med samma namn. Dodge Daytona tillverkades endast 1969.

Daytonas återkomst 1984 blev väl inget vidare tyckte nog de som kände till originalet. Nya Daytona var framhjulsdriven och tillverkades på Chryslers G-plattform. Bilen var snarlik men aningen större än Mitsubishi Starion/Dodge Conquest. Motorerna var oftast fyrcylindriga och turboladdade men även en V6 från Mitsubishi letade sig ner i motorrummet.

Denna 1988 bär de drag som uppdaterats året innan. En liten uppmjukning bara.

Sista årsmodellen 1993 tog sig ut på detta viset. Ganska generösa överhäng såväl fram som bak vilket var ganska vanligt för tiden.

Ferrari 365 GTB/4 kallades aldrig officiellt för Daytona. Den presenterades 1968, året efter att Ferrari tagit hem första, andra och tredje plats i 24-timmarsloppet på Daytona. Det var med sin frontmonterade motor en konventionell konstruktion jämfört med konkurrenten Lamborghini Miura som hade mittmonterad V12. Det har inte hindrat den från att bli en superklassiker.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.