Nästa artikel
Fiaten från Balkan, Zastava 750
Svar på nöten

Fiaten från Balkan, Zastava 750

Publicerad 17 mars 2014
Stänklappen var en liten ledtråd för på den står det "Z 750", som i Zastava 750.
Fiat 600 var vad man kan kalla en världsbil, i Spanien byggdes den hos Seat, och på andra sidan Adriatiska havet, i det som då hette Jugoslavien som Zastava 750.

600:an sattes också ihop i Argentina, Chile, Colombia, Tyskland och Australien, det var en smart och enkel konstruktion signerad Dante Giacosa. De minsta bilarna på den här tiden var ofta rätt trånga och undermotoriserade skapelser av tvvelaktig kvalitet. I jämförelse var 600 en robust och rymlig vagn, med hyggliga prestanda och utrustning när den kom 1955.  Och en storsäljare blev den lilla bilen, nästan 2,7 miljoner gjordes hemma i Turin fram till 1969.

I Italien ersattes den av den modernare 850 som hade introducerats parallellt 1964, men i övriga världen var populartieten så stor att tillverkningen kom att fortsätta ett bra tag till. I Spanien fram till 1973, i Sydamerika till 1982.  I Jugoslavien kom den lilla bilen att bli jättepopulär, här gjordes den på licens av Zastava i Kragujevac i nuvarande Serbien.  1954 började man göra den större 1400 på licens men det var 600:an som blev den stora succén. ”Fico” kalldes den i folkmun och kom mer eller mindre sätta Jugoslavien på hjul. När den sista rullade av bandet den 18:e  oktober 1985 hade modellen varit i produktion i jämt 30 år och en månad. 750 Hade jämfört med 600:an en lite förstorad motor på 25 hästar och den sista varianten kallades 850 och hade då fått som namnet antyder en ännu lite större motor. Totalt byggde man i forna Jugoslavien närmare en miljon av dessa under de trettio åren.

Bilen under presenningen är en 750L från 1978 i mycket prydligt skick, importerad till Sverige 2011 och rullar i Göteborg.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.