Nästa artikel
Moskovitens olika skepnader
svar på nöten

Moskovitens olika skepnader

Publicerad 10 augusti 2014
Att det var en slags Moskvitch under utveckling var snabbt avklarat av våra skarpögda läsare.


Bilindustri i Sovjet såg inte ut som i den fria världen, allt var toppstyrt av ofta inte allt för tekniskt kunniga politruker. Man byggde fabriker och sedan beordrades konstruktörer att ta fram produkter som skulle byggas i dom. Så började tillverkning av diverse licensbyggda och även stulna idéer 1929 i fabriken med det sovjetiskt fantasifulla namnet Bilfabriken i Moskva.

Efter kriget fick dom ett nytt uppdrag, Röda armén hade monterat ner och tagit med sig i princip hela Opelfabriken från Brandenburg, och nu skulle man bygga Oplar i fabriken som nu kallades MZMA, kort för Moskvas småbilsfabrik.  Det var Josef Stalin själv som hade beordrat att Sovjets folkbil skulle vara en fyrdörrars Kadett, men det sägs att dom bara fick med sig pressverktygen för tvådörrarsmodellen, så hos MZMA fick man improvisera lite. Det var ju bäst för allas trevnad att Stalin fick som han ville. I december 1946 rullade de första ryska Oplarna, kallade Moskvitch 400 ut från fabriken.

Moskvitch, som betyder Moskvas son blev en stor framgång, det var på tiden en modern bil och hos MZMA utvecklade man och förbättrade den på en del punkter. 1950 började man även exportera den till väst, främst till Belgien där den fick hyggligt betyg i testerna.   

Som bilden ovan visar så var man tidigt inne på att modernisera Opelkarossen i mer tidsenlig anda. Flera olika förslag visades upp och testades, men dock fick 400:an behålla sin förkrigsform under hela tiden fram till 1956. De sista två åren gjordes en uppgraderad version kallad 401, med lite kraftigare motor (26 hästar mot tidigare 23...) utvändigt var dom identiska.  Totalt byggdes närmare en kvarts miljon av 400/401 inklusive ett par varianter som 422 stationsvagn, en fyrdörrars cabriocoach och en  pickup kallad 401-420B, som inte hade funnits i Opels sortiment.

Olika masker på moskvitch, men ingen passade...

Tidig pickup prototyp 1947

och 422 kombin, första prototypen från 1949

420K var tänkt att bli leveranschassi för olika påbyggnader.

1951 gjorde man en coupe.

404 racer, motorn trimmades med bland annat hemitopp och man pressade ut drygt 60 hästar.

Ren racerbil på moskvitchbas, kallad 405-G2

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.