Nästa artikel
Shelby Mexiko
exotiskt

Shelby Mexiko

Publicerad 27 maj 2015 (uppdaterad 2 juni 2015)
Ford byggde även Mustangen vid sin fabrik i Mexico, och således kom även Mexiko att få sin egen Shelby-Mustang.
Eduardo Velasquez hetten en man i bilbranschen som hade kontakter med Carrol Shelby, och 1965 köpte han loss en av Shelbys Mustang-prototyper som kom att köras hårt med i tävlingar. Året efter var Velasquez återförsäljare i Mexiko för Shelbys program. 1967 börjde man sälja egna Shelby-bilar baserade på mexicobyggda Mustanger. Shelbyn i USA var en fastback men denna kaross byggdes inte alls här utan man modifierade istället den vanliga coupén med Shelby-attribut och chassidetaljer.

Shelby de mexico modifierade Mustangerna med huv och baklucka i glasfiber, Shelbyfälgar, och och emblem. Motorn var en standard 289" som modifierades lagom och försågs med shelby-detaljer. Dessa såldes sedan genom Fords ordinarie återförsäljarnät i landet. Produktionen var blygsam med 169 bilar det första året 1967, 203 stycken året efter.

1969 uppgick produktionen vid den mexikanska avdelningen till 306 bilar. Detta år sålde Caroll Shelby även rättigheterna till Cobra-namnet till Ford, men med ett kryphål, Shelby fick fortfarande sälja tillbehör och bilar med Cobras varumärke i Mexico.
I USA byggdes dessa sista Shelbys inom Ford i begränsad skala fram till 1970. I Mexiko däremot tog man upp konceptet igen 1971 då den lilla Maverick introducerades. Shelby Maverick Mexico kom med 302" motorn men fick scoop och varvräknare på huven som på Mustangs Boss 429.  1971-73 skall ungefär 300 stycken sådana här gjorts.

Samtidigt gjordes en serie Mustanger på Shelby-vis som fick heta GT350. Ford mexico hade redan en "hi-performance" Mustang som hette GT351 och dessa försågs då med egen striping, spoilers och bakrutejalusi och Shelbyemblem, och cirka 200 stycken av denna skvadermodell skall ha byggts. Dessa generation-2 Shelbys hade aldrig någon motsvarighet i USA.

Den första shelbyn i Mexiko, Carol Shelbys prototyp med 289" Cobra-motor på bana.

Mexico-Shelby med notchback-kaross 1968. Fast denna saknar en del av de reguljära attributen med spoiler och baklysen.

1969 års Mexico-Shelby byggde fortfarande på Notchback-coupén men man förlängde B-stolparna kraftigt för att efterlikna fastbackens linjer. Motorn var nu en 302"

Shelby Maverick visas upp 1971

Den mexikanska GT351 Shelby, som inte hade någon motsvarighet i USA

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.