Nästa artikel
ID-kraven lättas
Chassinummerproblem

ID-kraven lättas

Publicerad 28 januari 2016 (uppdaterad 3 februari 2016)
Många bilägare har de senaste åren tvingats till registreringsbesiktningar - trots att bilen tidigare ansetts ha en fastställd identitet. Nu kommer nya regeltolkningar som delvis kan lösa problemet.
Besiktningsföretagens organisation Swetic ändrar sig nu om kravet på instansat chassinummer på bilar. De senaste åren har många bilägare tvingats registreringsbesiktiga sin bil – trots att fordonsidentiteten vid tidigare besiktningar har ansetts vara fastställd. För att få bilen godkänd har bilägare själva fått stansa in chassinumret i exempelvis ramen.

I Klassiker nr 1/2016 skrev vi om problemet och nu har Motorhistoriska Riksförbundet fått ett positivt svar från Swetic. 

– Man gör ett undantag från sina interna instruktioner. För fordon från 1969–81 ska det räcka med en identitetsplåt i vindrutan eller en annan nitad eller svetsad plåt, säger MHRF:s generalsekreterare Jan Tägt. 

Därmed borde problemet vara ur vägen för äldre klassiker, men för nyare bilar ligger kravet kvar.
– Det finns två problem med det. Dels att fordonen tidigare godkänts vid besiktning och frågan är också om det finns antecknat vid den ursprungliga registreringen var identiten är instansad. Vi har bett Swetic att titta på det här. Det borde vara besiktningsföretagen som ska slå in chassinumret så att det blir tydligt och konsekvent, säger Jan Tägt. 

När nu besiktningsföretagen åtminstone delvis ändrat sig är frågan om de som tvingats till registreringsbesiktning borde kräva att få tillbaka pengarna för de kostnader som de fått.

– Vi har inte landat i om det är något som vi kan driva. Men som fordonsägare eller klubb kanske det går att driva frågan till Justitiekanslern, säger Jan Tägt. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.