


Sami Vihriälä, BMW 316 1978: ”Det är första gången jag är med på en tv-inspelning med en bil och jag har inte kört min BMW på vintern tidigare heller så det har varit kul att sladda lite på vägen hit. Vi som är här bildar ju en bilträff och har fått en två dagar lång bilsnackarsession! Att bli 1970-talsstylad klädmässigt utifall vi skulle synas i bild var kul och också att få hjälpa skådisarna med hur de skulle köra”.
Här på Länkvägen fick de boende se sina hus plötsligt tas tillbaka 40 år när inspelningen pågick i februari. De koboltblå fönsterkarmarna blev bruna, gardinerna blommigare, barnvagnarna mindre och skidorna i carporten smalare. Men för att verkligen nagla fast rätt tidskänsla krävs också något större.
– Bilar är en otroligt stark tidsmarkör, säger produktionsledaren Johan Svennerfors.

– Det styrs mycket av vilka regissörer och manusförfattare som är aktiva just nu, säger Thomas Näsström. Exempelvis Gardell var ju ung på 1970-talet och då skriver man om den tiden. Det följer en tidscykel.
Thomas har lånat ut en Peugeot 504 till tv-serien men han driver också företaget TS Filmbilar som hyr ut polisbilar till den aldrig sinande floden av svenska deckare



Lars Ericsson, Volkswagen 1200 1960: ”Eftersom jag är ordförande i Volkswagenhistoriska Klubben så är det ofta jag som tar emot förfrågningar till klubben om filmbilar. Om ingen kan ställa så gör jag det om jag har möjlighet. Jag har varit med i tre filmer och ett tv-program förut. Tack och lov är det bra väder idag, det är det ju inte alltid”.
– Och när den kördes ut så sög bränslepumpen i sig skräpet som fanns i botten av tanken och bilen stannade och fick bärgas, berättar Thomas Näsström.

– Det är slarvigt om EU-loggan på nya regskyltar kommer med. Vi nördar tycker förstås om när det är rätt första bokstav i regnumret och rätt färg på skattekvittot för året det ska vara. Det händer faktiskt att man trycker upp skattekvitton till en del produktioner, berättar Thomas Näsström.


Roland Lindblad, Volvo 145 DL 1972 och Volvo 142 1971: ”Det är roligt att se hur det går till. Det här är andra gången jag är med på en inspelning och jag har tagit ledigt för att vara här. Man får se till att använda bilar som går att köra. Det är ju trixigt på vintern när man inte har vinterdäck”.
– Det kan vara en gestaltning eller en förenkling också, säger Johan Svennerfors. Han är tyst under några sekunder och frågar sedan:
– Vilket år försvann länsbokstavsskyltarna? Före 1978? Bra! Då blev det rätt i alla fall!

Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.