Nästa artikel
Hanomags comeback
bilförsök

Hanomags comeback

Publicerad 25 juli 2023
Många ville vara med i jakten om en ny folkbil för efterkrigstidens nya marknad. Så även Hanomag.

Hanomag hade redan på 20-talet tagit fram vad som var tänkt att bli en folkbil. En enkel billig praktisk liten bil som kallades Kommissbrot.  Och då var man ingen nybörjare, man hade redan en bakgrund på 90 år av jordbruksmaskiner och tung industri.

Personbilstillverkningen blev lyckosam för Hanomag med modeller som  Garant, Rekord och Sturm. Man var även tidigt ute med  erbjuda dieselmotorer redan 1936. 

Under kriget byggde man lastbilar, trupptransportfordon, och den kända halvbandvagnen Sd.Kfz.251 åt Wehrmacht.  Efter 1945 kom den civila produktionen igång igen med traktorer och  lastbilssläp. Men man ville även återuppliva den tidigare framgångsrika personbilsdivisionen. Till hjälp där hade man Rudolph Hiler som förut hade varit chef för Phänomen. 

Vad Tyskland och resten av Europa behövde var en liten pålitlig och främst billig bil. Kanske man inte skulle ta upp direkt konkurrens med Volkswagen eller Morris Minor och de som redan hade vunnit popularitet, men ett komplement?

Vad man åstadkom var en fyra meter lång bil, med näppeligen plats för fyra personer.  Karossen var en modern självbärande pontonkaross och kom från Karmann. Mycket i bilen återanvändes från Hanomags förkrigsmodell som hette 1,3 - men som drivkälla valde man en trecylindrig tvåtaktsmotor på 700cc från Müller-Andernach. Den var ändå 28 hästkrafter vilket får anses bra för sin klass.  Hans Müller hade tidigare konstruerat DKW:s trecylindriga tvåtaktare, och kom senare att vidareutveckla den hos Wartburg. 

Partner kallade man den lilla bulliga bilen och den visades upp på Frankfurtmässan 1951.

Av olika omständigheter blev det aldrig någon tillverkning av bilen trots att den verkade så lovande.  Hur många som gjordes är lite oklart. En källa säger 20 bilar, eller om det var den planerade förserien, för det verkar som om Karmann bara levererade 15 karosser. Enligt en annan uppgift skall bara 11 bilar färdigställts.  Sedan sågs aldrig några mer personbilar från Hanomag, man satsade på lätta och tunga lastbilar, och sina traktorer istället.

Idag finns en Hanomag Partner bevarad.  

 

chassit var enkelt, karossen självbärande.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.