Nästa artikel
Subarus första
japanskt

Subarus första

Publicerad 29 december 2020
Första bilen med Subarus namn kom redan 1954
Subaru - då känt som Fuji Heavy Industries, hade sitt ursprung i Nakajima Aircraft Company. 

Man hade byggt en liten skooter som kallades Rabbit sedan 1946, nu ville ta steget upp till bilbranschen som hade börjat blomma upp i Japan. Så 1954 hade byggde man en liten provserie av P-1, eller Subaru 1500 som den blev mer känd som.
Det var en modern bil, med självbärande pontonkaross, under skalet kanske inte så innovativt, men ändå som de flesta tidens bilar - stel bakaxel med bladfjädar. Dubbla länkarmar med spiralfjädrar fram. 

Motorn var en 1500cc fyra som var baserad på samma typ av motor som hade funnits i Peugeot 202. Den gjordes av Fuji Precision company, som inte var koplat till Fuji Heavy Industries. Subaru hann komma över ett antal motorer innan det blev stopp.
Fuji Precision byggde ju motorn åt Prince Motors, och dom ville ju inte ha någon ny konkurrent, som till råga på allt hade deras egen motor!

Så Fuji Heavy fick utvecka en egen motor. Det gjorde man på kort tid och den var på samma volym -  1500cc, men gav lite mer effekt, 55 hästkrafter mot den tidigare på 47. Båda motorerna hade överliggande kamaxel. 

Totalt gjorde man 20 bilar. Det var en provserie - i princip prototyper allihop, men fullt produktionsdugliga.  Sex av bilarna kom att bli taxibilar, och den uppiften klarade dom med beröm godkänt också.  Övriga fjorton såldes vidare till privata ägare . 

Men utvecklingen gick rasande fort på femtiotalet, så även i Japan. Det var nu den japanska fordonsidustrin började komma igång på allvar. 1957 kom både Prince och Toyota med nya moderna bilar i klassen 1500cc , och Fuji/Subaru kastade in handduken och insåg att dom inte skulle kunna ta investeringarna för storskalig produktion. 

Istället satsade man på mer ekonomiska "kei-car" - Subaru 360.  Det dröjde till 1965 innan Subaru plockade upp handduken igen och gjorde en riktig personbil - Subaru 1000.




 
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.