Nästa artikel
Grattis Volvo 940 30 år!
Reportage

Grattis Volvo 940 30 år!

Publicerad 24 augusti 2020 (uppdaterad 24 augusti 2020)
Det är nu 30 år sedan de sista bakhjulsdrivna Volvobilarna lanserades. Många såg 940/960 som en övergångslösning innan den nya framhjulsdrivna bilen skulle komma, men det blev åtta års produktion!
På hösten 1990 introducerades Volvo 940 och 960 som 1991 års modell. Bilarna var en vidareutveckling av 700-serien och hade en ny, rundare form på bakpartiet. Båda modellerna hade också en ny instrumentpanel och sedanmodellerna hade ett nytt baksäte med trepunktsbälte även på mittplatsen. 
 

Volvo 940 och 960 hade trepunktsbälte även på mittplatsen bak, som tillval fanns ett integrerat barnsäte.

Den första årsmodellen 1991, fanns 940 som GL, GLT och Turbo – alla motoralternativen fanns både till sedanen och herrgårdsvagnen. Motorn var en utvecklad version av fyran på 2,3 liter och hade en ny kamaxel och nytt cylinderhuvud. 
 
”I gamla hjulspår” skrev Vi Bilägare vid introduktionen och man undrade hur länge modellen skulle finnas kvar. Men det var först 1998 som de sista exemplaren tillverkades. Därmed hade den sista Volvon med gjutjärnsmotor, stel bakaxel och bakhjulsdrift byggts. 
 

Den mer exklusiva 960-modellen genomgick en facelift till 1995 års modell och fick bland annat ett nytt utseende på fronten och en ny hjulupphängning bak.

Vid en ceremoni i Torslandafabriken den femte februari 1998 lämnade den sist tillverkade Volvo 940:n fabriken. Totalt tillverkades 668 046 exemplar av alla 900-seriens modeller: 940, 960, S90 och V90.
 
I VolvoKlassiker 2020 kan du läsa ett stort reportage om hur det gick till att ta fram och formge Volvo 960. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.