Nästa artikel
Utmanaren från Lancia - Thema 8.32
Themabil

Utmanaren från Lancia - Thema 8.32

Publicerad 21 oktober 2020 (uppdaterad 21 oktober 2020)
Lancia Thema fanns förvisso med turbomotorer och en V6:a. Men det räckte inte riktigt till tyckte man och tog hjälp av Ferrari!
Under åttiotalet uppstod en ny typ av bilar. Stora lyxiga sedaner med sportbilsprestanda - BMW M5 och dom där. 
Lancia var inga nybörjare inom vare sig prestigebilar eller prestanda - men kombinera dom båda då? 

Thema kom 1984 och var ingen oäven bil på båda det ena och det andra, men ribban höjdes ganska fort. Nu gällde det att hänga med i svängarna - bokstavligt talat. 

Lancia var även kända för att vara lite okonventionella, så tanken med att sänka ner en Ferrarimotor i en stor sedan kanske inte var helt oväntad. 
På Turinmässan 1986 visades en av tidens mest galna bilnyheter - Lancia Thema 8.32

Det stod för åtta cylindrar 32 ventiler, och det var vad Ferraris F105-motor bestod av.  2,9-litersmotorn satt normalt i Ferrari 308 och Mondial. Men det var inte bara lyfta i motorn rakt av, nej den fick en rätt omfattande genomgång för att passa i Theman.  Motorn var ju anpassad för en liten lätt och rapp sportbil, så för att få den mer civiliserad för att passa gångkultur för en stor bil som Thema ändrades den en hel del.

En annan vevaxel togs fram, tändföljd ändrades, topplocken fick mindre ventiler med mera. I slutändan gav den 220 hästkrafter vid 6750rpm.  Dessa överfördes till framhjulen via en femväxlad låda, automat fanns inte att på till 8.32.

Nu hade man en bil värdig att ta upp kampen med BMW M5. 0-100 gick på 6,8 sekunder och toppfart angavs till 240km/h.




 
På insidan sparade man inte heller på krutet. Massor med ädelträ och alcantara, alternativt skinnklädsel. Tillvalslistan var väldigt kort - det mesta fanns redan på plats.  Men ville man kunde man få telefon i armstödet, sollucka och elmanövrerade säten - fram och bak!  
En speciell finess på 8.32 var den uppfällbara spoilern på bakluckan. Den låg gömd i bakluckan och kunde fällas upp med ett reglage från förarplatsen.

För övrigt var 8.32 ganska diskret. Dubbla avgasutblås, ett litet emblem i grillen och fälgarna som starkt påminner om Ferraris. Och så hade den en liten guldrand längs karosssidan. Färgvalen var begränsade. Blått, grönt, rött, grått eller svart - samtliga kulörer i metallic.
Här är det tydligt vilken komplex maskin Thema 8.32 var. Men räckte den till för att konkurrera med de snabbaste lyxsedanerna på den tiden då?
På papperet ja - i verkligheten var det lite annorlunda. Det var inte bara trångt under huven, det blev tungt också. Framhjulsdrift med 62% vikt på framaxeln... 
På Autobahn kunde man jaga BMW och Mercedes i full komfort, i kurvstrid kom den till korta. 

Så även på på prislappen, Thema 8.32 blev väsentligt dyrare än en M5, en fullutrustad 8.32 kostade nästan som en Ferrari!

Thema 8.32 fick hänga med i uppgraderingen hösten 1988,  nu sjönk effekten en aning på grund av avgasrening. Och Ferrari hade dessutom inte tid att bygga motorer åt dom så det jobbet lejdes ut till Ducati.
Den fick dock inte hänga med i den tredje serien av Thema som kom 1992. 

Då hade man gjort 3971 stycken av den Ferrarimotoriserade Lancian - inklusive en kombi. Den gjordes av Pininfarina speciellt för Fiatchefen Giovanni Agnelli.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.