Nästa artikel
Triumph makeover - slutsummering
Våra klassiker

Triumph makeover - slutsummering

Publicerad 31 oktober 2020
Grisbil 2.0 - vad var det egentligen som var så dåligt med den? Jo... spänn fast säkerhetsbältet för det här kommer bli en galen resa!
Här börjar vi... Sunktrajjan gjorde skäl för namnet. Inte bara grisigt och risigt. Det fanns många finurliga lösningar bestående av buntband och vattenslang...

Bromsvätskebehållaren - antagligen inte rengjord sedan ABBA låg på topplistorna sist.

Att det kommit bensin genom den här geggan är nästan otroligt

Bromskmekanismen bak lossas med eld, olja, våld och mer eld.
Mycket i bilen som skall kunna röra sig gjorde det inte, och det som skall sitta fast gjorde det inte heller.

Det mesta gummi och tätningar var tvärslut

Nu blev det ordning på det.

Bussningar mellan kaross och framvagnsstag - nya versus de gamla

Hål, hål, hål , små hål överallt...

Det mesta löstes med tennspackling, notera även den enormt fula svetsskarven som kom fram under allt spackel...

Jag kan se golvbrunnen genom golvbrunnen....
Här räcker det inte med tennspackling... Golvet bak fick bytas helt och hållet

Det hade till och med rostat upp i kardantunneln

Gamla inredningen, trasigt, solkigt och det saknades en hel del grejor. Isolering fanns lite sporadiskt utplacerat, bestående av limmade liggunderlag!

Så det blev byta ut allt utom innertak och ryggstödet bak!

Förarsätet föll i småbitar vid avklädning..
För att man inte skulle rasa hela vägen ner i golvet hade något geni satt en spiralfjäder och bit karosspapp under stolen!

Trälister var rätt körda, någon har tidigare försökt renovera dom genom att slipa dom runda!

Innertak och solskydd var inget vackert, men nya solskydd finns fortfarande få tag i som NOS-delar

Och innertaket målades med en speciell färg

Elsystemet... vi börjar med en enkel sak, batterikabel. Här har man dragit en RÖD minuskabel! dessutom skarvat den och tryckt en bit vattenslang runt...

Elsystemet var sönderhackat och skarvat. Varför avnända eltejp när man har packtejp och frystejp i stället! Inte undra på ljus var dåligt och bilen svårstartad

Ny fräsch elhärva från donatorbilen.

Att tändning varit notoriskt svårt att ställa berodde på att en del av fördelarfoten saknades!

Mer tokigt på elfronten. Klockan på instrumentbrädan satt fastklämd med borrplugg!

Låt oss titta närmare på avgassystemet... Vi börjar längst fram där det satt på en bit najtråd utan klämma!

Sedan passerar det genom subframen bak, här har man vart klurig och gjort ett fantastiskt vinkeljärn, hopsvetsat av fyra delar! Och bultat det stumt genom rambenet.

Men för att kanske dämpa det lite grann, har man trätt gummiringar på avgasröret!

Närbild på hemsmidet, som givetvis hade lossnat helt.

Längst bak hade man satt fästet åt fel håll, istället för att vända det, så hade man vridit en stålprofil runt röret, tvinnat fast den (nåja nästan) med en tjock ståltråd. Den hade man sen klämt in i en slitet bussning och dratt ihop det hela med buntband och en träpinne!

Den vänstra balken som röret går igenom. Så här illa såg det ut där bussningen mot karossen skall sitta. Den var nästan helt av! Dåligt lagat en gång i tiden där man av bara farten råkat svetsa med yttre länkarmsfästet! Den här punkten är det som til största delen håller hela bakaxeln på plats - livsfarligt!

Gamla trasiga balken med det tokiga avgasfästet. Överst ny balk införskaffad från England, plus korrekt upphängning för avgasrör och ny bussning.
Originalupphängningen är också den ett kapitel för sig. Det är bara i England man kan göra en en sådan detalj i 26 delar!

Av någon anledning jag inte ens kan fantisera ihop en teori om, så har man en gång svetsat in hela handbromsmekanismen i golvet!

Här är vi bakom mittkonsolen, lådan är reglagen för fläkt och ventilation. Den var helt lös, liksa satt mittkonsolen inte heller fast. Så när man skjutit på knapparna har inga spjäll eller något rört sig, utan istället har hela boxen följt med. Alla späll och vajrar satt bomfast...

Någon har en gång i tiden försökt få loss kofångaren bak. Det har man gjort genom att såga hål i den! Bara för att komma på att där bakom sitter en korgmutter så den komemr man inte åt. Då har man popnita i en plåt och spacklat över det hela!

Blinkersen på B-stolpen, jag vet det finsn två varianter av dom men den här hade en tredje.. Det visade sig vara en hemgjord blinkers utsågat ur någon gammal baklampa!

Skrammel i dörrarna? inte konstigt när gångjärn är av...

En liten spricka i lacken avslöjade en rejält ful lagning under 1-2 centimeter av glasfiberspackel.. Bilen har varit lite krockad både fram och bak. Här blev inte annat att göra än slipa bort allt och bygga upp med tenn istället.

Grisbil var mycket bulig.. För att dölja detta hade man lagt en tjock knottig typ av grundfärg längs nederdelarna fram, bak , trösklar och skärmkanter. Fram fick en hel del plåt bytas. Nu skulle ju bilen bli blank och mörk så många timmar fick läggas få de här ställena så släta som möjligt

Bussing till framvagnsstag, den är helrutten men det är inte det enda felet. Här skall sitta en skål som centrerar och fixerar den, den var borta!

Så här ser en ny bussning ut, och en ny skål fick tillverkas och svetsas fast på ramtassen. Det här staget hade inann suttit löst och klonkat runt i hålet.

Det är nästan så jag själv har svårt att tro det är samma bil...

Så sju månader efter liket drogs in och revs ner gick den igenom med blanka papper på besiktningen!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.