Nästa artikel
Bästa klassiska familjebilen – för under 150 000
Redaktionen väljer

Bästa klassiska familjebilen – för under 150 000

Publicerad 8 januari 2021 (uppdaterad 28 november 2023)
Glöm den begagnade tråkkombin. Det är klart du ska åka familjeklassiker! Här är redaktionens bästa tips.

Kul på isparkeringen

Hitta den Volvo 945 på Blocket som gått kortast sträcka och haft minst antal ägare. Köp den. Grannarna kommer först att ignorera dig för att sedan börja prata om att du skaffat dig ”sista riktiga Volvon”. Sånt bryr du dig inte om, du har fullt sjå med att skratta dig fördärvad på isiga parkeringar. 

Fredrik Nyblad

Jänkare med mjuka former

Chevrolet Caprice 1991–96. Känn dig reklambyråfräsig för en stund på brädgården. Fördömande/förundrade/uppskattade blickar om vartannat. Och har du ingen parkering för din familjens lilla extrabil … ställ den i Capricen.

Claes Johansson

Praktisk rallyklassiker

Fyra dörrar, praktisk halvkombikaross, drivning på alla fyra, turbo och rallyanor! Vad mer kan (den väldigt lilla) familjen önska sig? Kanske ett av bilvärldens tuffaste och längst modellnamn!

Toppvarianten Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II kan kosta runt miljonen men de något smalare, bara marginellt långsammare och betydligt mer lättuttalade föregångarna HF 4WD eller HF Integrale är riktigt prisvärda. Köp, kör och njut med utvalda delar av familjen!

Joakim Bergqvist

Supersolid tysk transportör

En av världens snyggaste kombibilar, dessutom med en kvalitetskänsla som hittills inte speglats i någon efterkommande Mercedesmodell. Visst, de rostar men det kan man inte tro, bilen ser ut som om den är gjuten i ett enda stycke.

Här finns en fantastisk valmöjlighet gällande motorer, färgsättning och utrustningsnivåer. Som absolut favorit tvekar jag mellan en  E 320 T 4-Matic i mörkt grön metallic med ljus skinnklädsel eller en silverfärgad 300 TDT 4-Matic med svart tyg.

Men dyker det upp en solidröd 200T utan centrallås men med typ 5 800 mil på mätaren vet jag att jag kommer att trilla dit också. Originalfälgar är ett måste, för extra flexibilitet får det gärna finnas ett uppfällbart extrasäte i bagageutrymmet. 

Carl Legelius

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.