Nästa artikel
Roverspecialisten Ron Melissen
Guru

Roverspecialisten Ron Melissen

Publicerad 27 maj 2018 (uppdaterad 27 december 2020)
Att arbeta med sin hobby har sina sidor. Ron Melissen kämpar ständigt mot sin inre samlare när folk hör av sig med frågor om någon udda del till Range Rover. Visst har han delen – men ska han verkligen sälja den?

Det är bara tio år sedan som Ron Melissen köpte sin första Range Rover. Ändå har han redan lyckats bygga upp en imponerande samling av bilar och delar och ryktet om hans verksamhet har spritt sig över hela världen.

– Jag hade köpt, fixat och sålt några Land-Rover Series III när jag fick tag i en Range Rover, berättar Ron. Det var den sämsta bil jag någonsin haft, den krånglade faktiskt nästan jämt!

Samtidigt gick det inte att undgå vilken skillnad det var mot en traditionell Land-Rover. Snart hade Ron köpt ytterligare ett exemplar, ett mycket bättre. 

– Vid det här laget har jag nog haft ett 80-tal Range Rover, säger Ron. En del har jag skrotat för att kunna bygga upp ett lager med delar, andra har jag renoverat och sålt vidare. Och några har jag behållit. 

Ron köper ofta stora lager av delar och har dessutom skrotat fler bilar. Hyllorna är är precis lagom välordnade.

Det är uppenbart att Ron mår bra av att ha tio instrument­kluster till 1970-tals­modellen.

Den stora lagerlokalen är fylld från golv till tak av bilar och delar. Allt är noga insorterat och det är uppenbart att Ron mår bra av att ha tio instrumentkluster till 1970-talsmodellen, liksom av en låda fylld med original-domkrafter. Vem skulle inte det?

– Det är många som hör av sig med frågor om delar, säger Ron. Ibland säljer jag, ibland inte. Man kan ju behöva grejerna. Om jag till exempel gör mig av med ett drivpaket kan jag vara nästan säker på att jag dagen därpå får ett erbjudande om en fin bil utan motor och växellåda…

Objekten hittar Ron över hela Europa. Bilar från Frankrike och Italien är ofta bättre i plåten än tyska och holländska. Men det kan sitta en diesel under huven och det är inte lika attraktivt. 

– När jag började intressera mig för Range Rover var gränsen för skattebefrielse på bilar 25 år i Holland, säger Ron. Många konverterade dem till LPG-drift och kunde köra väldigt billigt. 

Reglerna ändrades för några år sedan till skattefrihet vid först 40 år och nu har intresset svängt.

– Idag är det de äldsta bilarna som är mest intressanta, säger Ron. De renoveras för att användas som klassiker, inte för att köras i skog och lera.  

Vi stannar upp vid en vit -87:a med utryckningsljus på taket. Strassenhilfe Luzern står det i i nosen.

– Det är en schweizisk vägpatrullbil, berättar Ron. Den är precis som den var när den var i tjänst och det är väldigt ovanligt att bilar som den här får behålla alla dekaler och utrustning. 

Med manuell växellåda och insprutningsversionen av 3,5-litersåttan är det en av de bästa modellerna menar Ron. Han tänker behålla den så länge. 

Entusiaster som hör av sig för att köpa bilar och delar har ofta hittat Ron via Facebook eller hans hemsida. Ryktet har också spridit sig från mun till mun. Kunderna kommer från hela Europa, ja hela världen. 

– Jag har skickat en del grejer till Australien, säger Ron. Bland annat en vindruta och den kom faktiskt fram i ett stycke. 

Trots att många är medvetna om att priserna på färdiga bilar har stigit de senaste åren är de inte beredda på att även delarna har blivit dyrare. En oförstörd inredning till en tidig bil kan idag inbringa lika mycket som en hel bil för några år sedan.  

Den schweiziska vägpatrullbilen körde Ron till vardags under ett år, nu får den vila ett tag. Range Rover användes flitigt även av polisen i flera länder.

Gränsen mellan egen samling och varulager är hårfin och lite beroende av vem som frågar. Elhärvan från ett sent exemplar visar hur komplexiteten ökade med åren.

Domkrafts­avdelningen.

Med tanke på omfattningen av verksamheten är det svårt att fatta att Ron Melissen började intressera sig för Range Rover för bara tio år sedan.

När Ron Melissen skaffade sin lagerlokal i Ede mitt i Holland var tanken att på sikt förvandla hobbyn till heltidsarbete. Verksamheten har vuxit för varje år men ännu har han inte tagit steget fullt ut. 

– Det finns ett problem med att ha sin hobby som jobb, säger han. Då måste man sälja väldigt mycket för att hålla omsättningen uppe. Men jag är kanske lite för mycket av en samlare.

Tre senast sålda:

1. Torkarmotor bakruta.
2. En tidig Range Rover (suffix B) till Italien. Ett renoveringsobjekt.
3. Vindruta – den fick kunden hämta. 

En tydlig trend:

För tio år sedan ville alla ha så ny Range Rover som möjligt, nu är det de äldsta som är de mest intressanta. 

Storsäljare:

Allt som är speciellt för 1970-talarna, och då särskilt inredningsdelar. Många har fått Volvostolar och dieselmotorer, nu vill ägarna ta tillbaka originalskicket. 

Hitta hit:

Range Rover Classic Barn
Ede, Holland
www.rangeroverclassicbarn.com
info@rangeroverclassicbarn.com
www.facebook.com/
RangeRoverClassicbarn
Tel +31 62 463 80 46

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.