Nästa artikel
Mel's Garage
Guru

Mel's Garage

Publicerad 11 april 2019 (uppdaterad 2 juli 2023)
Det är inte alla som vill ägna kraft åt att sälja sin klassiska bil själv och för den som vill köpa en kan det kännas lättare att besöka en bilhall. Det är där bilförmedlaren Mel’s Garage i Enköping kommer in. Blir det ingen bilaffär så kanske det i alla fall blir en maffig glass i Björn och Elisabeth Torningers café!

Det är en blek fredagseftermiddag i mars. Sannolikt är de flesta bilhallar i Enköping ganska öde vid den här tiden. Men inte den här! En man som åkt upp från Malmö är på väg att ta en provtur med en Cadillac De Ville Convertible 1970 och här är också fullt med cafégäster som äter mackor och gigantiska glassar. En stamkund kommer in och hämtar två stora räkmackor – som hon alltid gör på fredagar. Mel’s Garage är annorlunda på många sätt. Man behöver inte åka längre än till Danmark för att se en entusiastbilsmarknad där många av bilarna säljs av specialiserade företag. Men i Sverige är klassiska bilar oftast något som säljs mellan privatpersoner. Makarna Elisabeth och Björn Torninger ser en helt egen affärsidé.

– Det var självklart att vi också skulle ha ett café här. Det ska vara en upplevelse att komma hit, säger Björn Torninger. 

Och det är inte bara caféverksamhet. Varje onsdagskväll året runt är det bilträff och på sommaren även på lördagsmorgnarna. Ibland har man också haft livemusik i bilhallen. Allt det här skapar givetvis en trevligare atmosfär. Den som kommer in för att titta på bilar slipper vara helt ensam i hallen. Och givetvis gör det också att många fler känner till Mel’s. 

För Björn är det både ett livslångt bilintresse och yrkesliv som nu kokat ner till det som Mel’s Garage gör. 

– Jag är bilmekaniker från början, bland annat renoverade jag amerikanska bilar på 1970-talet. Och på helgerna var det dragracing som gällde, säger Björn Torninger.

Men på 1980-talet bytte han och Elisabeth karriär och startade tillsammans en firma inom grafisk verksamhet. Det var allt från framkallning av bilder till färdiga tryckplåtar. När den branschen förändrades i grunden i början på 2000-talet startade de istället biluthyrning. Men Björn ville jobba med bilarna som låg honom närmast hjärtat och från villagaraget i Fjärdhundra började han att importera klassiker från USA. 

– Den marknaden är begränsad och det är svårt att få en sådan volym som gör att du kan leva på det. Men jag fick ändå blodad tand, säger Björn Torninger. 

Lösningen var att inte äga entusiastbilarna – utan att förmedla dem. År 2013 startade Mel’s Garage och snart hade man flyttat till en större lokal i Fjärdhundra. Verksamheten växte men det fanns ändå en dröm: en helt nybyggd lokal  specialanpassad för verksamheten. Sedan 2017 ligger Mel’s Garage i Enköping nära E18 och riksväg 70. 

– Vi förmedlar mellan 100 och 150 bilar varje år. Jag skulle gärna se att det var ännu fler, men det är vad vi har kapacitet för idag, säger Björn. 

Med undantag för en Austin-Healey Sprite och en Rolls-Royce Silver Shadow är alla bilarna i hallen just den här dagen amerikanska men så behöver det inte vara menar Björn. Man vill förmedla bilar från alla ursprungsländer. 

– Vi är intresserade av alla prisklasser och objekt. När de står i hallen så ska de vara besiktigade och godkända, säger Björn Torninger. 

Här syns en Oldsmobile 1964.

Maria Gidlund och Bengt-Ove Eriksson tar en glassfika i caféet.

Elisabeth Torninger lägger sista handen på en Oldsmobile 1958 som är på väg in i bilhallen.

Cadillac Serie 62 De Luxe Coupe 1941 som importerats till Sverige 1979.

När Mel’s fått ett säljuppdrag från en privatperson har de enligt avtalet fyra månader på sig att sälja bilen. Exakt hur mycket det kostar att anlita Mel’s som säljare vill inte Björn uppge, eftersom provisionen kan skilja sig åt beroende på objekt. 

Säljaren betalar månadsvis en överenskommen avgift och betalningen för extratjänster som rekonditionering sköts som en avräkning när bilen väl är såld. Då betalar också säljaren en procentsats på försäljningssumman. Mel’s Garage gör en rapport om varje bil som omfattar 80 punkter. Till varje annons tar man uppemot 100 bilder som visar bilen från alla vinklar. Och annonstexterna skiljer sig från hur det brukar se ut i bilhandlarannonser på Blocket.

– Jag skriver inte i punkter, man måste ju berätta om bilen, säger Björn Torninger. 

Att veta vad det är man säljer är viktigt. En privatperson som köper en bil från en förmedlare har samma rättigheter som om den köps av en vanlig bilhandlare. Konsumentköplagen gör ingen skillnad på ett köp eller en förmedling. 

– Om bilen gått sönder så vill vi ju lösa problemet så smidigt som möjligt. Det är undantagsfall som händer ett par gånger per år, säger Björn Torninger. 

Den som kommer in och frågar efter Mel letar dock förgäves. Men för den 1950-talsintresserade är det en självklarhet att Mel’s Drive-In är en amerikansk snabbmatskedja som odödliggjorts i ”Sista natten med gänget”!

Lösningen var att inte äga bilarna utan att förmedla dem!

Elisabeth Torninger med dottern Désirée som arbetar i caféet. Till höger en Austin-Healey Sprite 1963 som precis kommit in till Mel’s.

TRE SENAST SÅLDA
• Ford Galaxie 500, 1964
• Morris Minor 1000 cabriolet, 1964
• Dodge Coronet Super Bee, 1970

EN TYDLIG TREND
”Att hobbyn bara blir större och att människor som inte hållt på med gamla bilar tidigare får upp intresset. De är många av våra kunder och de bryr sig inte om vilket märke det är – de ser något som de tycker är kul.”

Storsäljare
Räkmackan

Hitta hit
Mel’s Garage
Åkerbygatan 4
745 37 ENKÖPING
www.mels.se
Telefon: 010-2099545
garage@mels.se

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.