Nästa artikel
Bålsta Vattenpolering
Guru

Bålsta Vattenpolering

Publicerad 1 maj 2019 (uppdaterad 11 mars 2021)
Blästring kan vara det roligaste momentet under en renovering. Rost, färg och annat oönskat försvinner på ett ögonblick. Men ibland är torrblästring för våldsamt. Då kan våtblästringen rädda resultatet.

Den som lagt in en motordel av aluminium i blästerskåpet brukar i regel inte bli speciellt nöjd med slutresultatet. Visserligen lär oönskad oxidation ha försvunnit men den forna lystern har ofta gått förlorad i samma sekund som sanden träffat ytan. Har blästerstrålen dessutom stiftat bekantskap med lagerytor och ventilsäten kommer inte motorn att gå speciellt hälsosamt efteråt.

Det finns dock en mer skonsam blästringsmetod som ger både rätt lyster och inte skadar känsliga partier.

– Våtblästring är långt ifrån någon nyhet men för privatpersoner, i alla fall i Sverige, är det fortfarande ganska okänt, berättar Jörgen Roos på Bålsta Vattenpolering. I England heter metoden vapor blasting och där har det varit väldigt populärt i många år

Jörgens intresse för metoden har sitt ursprung i egna renoveringar. Tillsammans med en god vän har han restaurerat flertalet 1980-talshojar där Jörgen haft siktet inställt på Suzuki medan vännen vurmat för Kawasaki. Allt för ofta har de stött på problemet med hur aluminiumdelar ska behandlas.

– Jag har arbetat med IT i 25 år och när min kompis började prata om våtblästring tog det två minuter innan han övertygat mig att byta karriär. Eftersom det inte finns någon svensk återförsäljare packade jag ned 18 kg motorcykeldelar i en resväska och reste till Danmark för att prova metoden. Till en början var jag skeptisk men jag blev snabbt övertygad!

Sedan i februari driver han Bålsta Vattenpolering och siktet är nu inställt på att försöka hjälpa andra entusiaster. 

– Det finns några aktörer i Sverige men samtliga verkar ha det som en sidoverksamhet. Jag satsar enbart på det här och har redan fått in flera beställningar från personer som känt till metoden men inte hittat någon som kan utföra den i närområdet.  

Den som gör en sökning på nätet har kanske stött på diverse klipp där effektiviteten hos våtblästring får TV-shops -reklamfilmer att framstå som rena underdrifterna. 

För att ta reda på om metoden fungerar har kollegan Claes Johansson ställt upp med två bedagade aluminiumtopplock som inte helt oväntat kommer från en Saab 93 och en moped.

Visserligen är delarna väl rengjorda men samtidigt rejält oxiderade och saknar all form av lyster – med andra ord perfekta testobjekt.

– Vid torrblästring studsar medlet från objektet i ungefär samma vinkel som det sprutades på, säger Jörgen Roos. Eftersom glaskulorna här ligger i vatten upphävs detta delvis och strålen följer ytan bättre. Torrblästring med krossat glas river ganska bra. Här används istället väldigt små glasbollar som är betydligt snällare och dessutom ger en lagom blank yta.

Topplocket från en Suzuki GSX 1100 visar tydligt hur effektivt våtblästringen har tagit bort sot och annan oönskad smuts från förbräningsrummen utan att skada ventil-sätena. Att toppen dessutom får rena packningsytor och en ytfinish som närmast går att beskriva som nyskick är bara en bonus.

Efter en liten stund i blästerskåpet får topplocket en yta som nästan ser målad ut.

Efter ett kort besök i smådelstvätten läggs den gamla Saab-toppen i blästerskåpet. En liten stund senare har den trista ytan fått samma utseende som när den lämnade gjuteriet i Huskvarna för drygt 60 år sedan.

– Har du torrblästrat en detalj så drar den nästan till sig smuts och fett efteråt, säger Jörgen Roos. Detta problem är betydligt mindre med våtblästring. Glaset träffar aldrig objektet, istället bildas ett tunt lager med vatten emellan och glaskulorna skjuter bara på. 

En annan fördel med metoden är att det går att blästra direkt på känsliga lagerytor och ventilsäten utan att göra någon skada. Däremot är strålen för snäll för att bita helt på exempelvis gamla packningar och silikon.

Användningsområdet sträcker sig även utanför aluminium. Rostfritt stål där färgskiftningar uppstått efter svetsning såväl som oxiderad plast går att få riktigt fint med metoden. 

De höga och tätt ihopsittande kylflänsarna försvårade jobbet något men resultatet blev fortfarande samma blanka yta. Som synes demonterades inte tändstiftet.

De enda nackdelarna är egentligen att det krävs speciella skåp och rejält med luft vilket medför höga kostnader för utrustningen.

– Ska du ta bort stora mängder rost är andra blästringsmetoder mer effektiva men för känsliga delar som ska få en fin yta är våtblästring väldigt bra, avslutar Jörgen.

För hur många dåligt putsade, eller för den delen överputsade, detaljer har inte skämt ett annars korrekt och prydligt renoverat motorrum? Det är då vattnet blir din räddare!

Bålsta Vattenpolering
Telefon:
0765-68 22 70
Hemsida: www.balstavattenpolering.se
Mail: info@vattenpolering.se
Priser: Att blästra ett topplock till en bil kostar från 500 kronor medan priset för samma arbete på en ventilkåpa börjar på 200. En isärplockad förgasare startar på 500 kronor men priset varierar kraftigt. Behöver delarna rengöras tillkommer en kostnad. Samtliga priser är riktpriser och för mer information kontakta Jörgen. 

Andra populära blästringsmetoder
Vattenblästring:
Enbart vatten som sprutas på under mycket högt tryck används. Inget annat blästermedel tillförs men för ett
perfekt slutresultat kan en traditionell torrblästring krävas innan.
Torrisblästring: Små pellets bestående av koldioxid i fast form sprutas på ytan och byter då aggregationstillstånd till gasform. Ytan rengörs av den extrema volymexpansion som sker.   
Sodablästring: Luft och soda, vars kemiska namn är natriumvätekarbonat, sprutas mot ytan. När sodan träffar objektet bryts molekylens bindningar och sodan omvandlas till koldioxid, vatten samt natriumkarbonat. Den kemiska energin som frigörs ger själva blästringsverkan. Kvarvarande medel sköljs enkelt bort med vatten.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.