Text & foto Lars ”Julle” Olofsson

Nästa artikel
Nytt ljud i Morfar
Fixa själv

Nytt ljud i Morfar

Publicerad 17 januari 2021 (uppdaterad 19 juni 2023)

Text & foto Lars ”Julle” Olofsson

Att köra klassisk bil är en njutning och det blir ännu bättre till musik! Julle förser sin Peugeot 403 med modernt ljud – utan att det syns!
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Klassiker, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Klassiker storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång till allt direkt!

Bara för att man åker gammelbil så behöver man inte vara hänvisad till en uråldrig monoradio som i bästa fall fungerar. Tvärtom finns exempel på dold stereo i exempelvis handskfack och ett par högtalare monterade lite undanskymt. För mig är det inte tillräckligt bra, jag vill kunna manövrera ljud och musikval från originalradion! Jag kan till och med acceptera monoljud i en gammal bil – men då vill jag att det ska låta från platsen där orginalhögtalaren sitter och det ska givetvis spela med så bra ljudkvalitet som bara är möjligt.
  Det är inte alltid som en gammal bil svarar på en bra ljudanläggning, ibland är den helt enkelt för bullrig i sig själv. Det vet jag av erfarenhet från den Saab 92 som jag försåg med en superseriös ljudanläggning för några år sedan. Det lät fantastiskt när vi stod stilla men i fart drunknade allt i motor- och vägljud. Men ”Morfar”, min Peugeot 403 1958, är tillräckligt tyst och ombonad för att man ska kunna höra vad som sägs och spelas. Här skulle en bra ljudanläggning verkligen kunna fungera och avnjutas på ett bra sätt.

Jag gör en principskiss på DIN-kontaktens stift som har ljudsignal ut/in för att se hur jag ska löda in brytaren som ersätter byglingen som sitter original. Med brytaren kan jag då välja mellan radio eller blåtandsmottagare (AUX).

Men hur kan man göra då? Det finns firmor som bygger om gamla radioapparater med modernt innehåll utan att det syns. Det finns även så kallade retroradio som egentligen bara är en modern bilstereo med gammalt utseende. Inget av dessa alternativ kändes lockande, inte heller att montera en modern stereo dold och jag ville definitivt inte såga in några moderna högtalare. Nej, jag vill ha en tidstypisk radio monterad där den ska sitta – och med full funktion. Jag vill till och med ha en utvändig antenn i krom, helst då av teleskopmodell. Finns det ens sådana antenner att köpa idag? Jag är inte intresserad av en begagnad.

Mitt på panelen i Peugeot 403 sitter ett vackert utformat högtalargaller och bakom askoppens lock med sin breda kromlist ska det tydligen finnas plats för en radio. Efter att ha frågat runt bland mina bilvänner har jag blivit med en Blaupunkt Frankfurt. Det är en modell som fanns i många många år och just min kan nog dateras till mitten på 1960-talet. Tanken är nu att skapa välljud i Morfar. Ett ljud som kommer från en tidsmässigt riktig utrustning men som ändå kan lira pop och rock med bra bastryck.

Min plan är helt enkelt att allt det som jag kan lyssna på i min smarta mobiltelefon, streamat såväl som nedladdat, trådlöst ska kunna matas till Blaupunktradion från 1965. Det låter som hokus-
pokus, men inte nog med det. Radion ska sedan skicka ut ljudet till moderna högtalare som inte förfular inredningen och som spelar fullt ut från originalplats. 

Förutom vackert originalljud vill jag även ha ett rejält bas-dunka-dunka. Givetvis i kombination med originalradions möjlighet att till exempel analogt kunna lyssna på P1 genom endast ett knapptryck. Spännande eller hur? Nu sätter vi igång! 

Montera modernt ljud

Svårighetsgrad: 3 av 5. Rätt basic om du har monterat en bilstereo tidigare. Lite grundkunskap i elektronik och lödning är ett plus. 

Material: Tänk på att det ska passa in! Välj kablar, tejp och kabelskor med omsorg.

Verktyg: Lödpenna, multimeter och en vettig kabelskotång. En bra avbitare. 

Steg 1.

1. Instrumentpanelen i Peugeot 403 är fylld av kromade utsmyckningar, som i en amerikanare. Högtalargallret mitt på panelen verkar vara avsett för en 4x6 tum stor högtalare, och offrar man askoppen och kromlisterna ska det tydligen finnas ett radiohål bakom det blanka.

Steg 2.

2. Det är inte jättegott om plats men liggande på golvet kommer jag utan problem åt skruvarna som håller askkopp och högtalargaller.

Steg 3.

3. Eftersom jag inte lyckats hitta några monteringsanvisningar, satser eller någon som helst information om radio/högtalarmontering i Peggan så improviserar jag. En 3 mm tjock
aluminiumplåt blir en bra högtalarbaffel som jag tänker dra fast tillsammans med det kromade gallret.

Steg 4.

4. Jag har köpt två Rockford Fostgate 4×6-högtalare som visar sig passa sådär bakom gallret. Det är trångt ner mot platsen där radion ska sitta så jag flyttar upp högtalaren något. Det spelar mindre roll, diskanten i mitten kommer att spela fritt och det är det viktigaste.

Steg 5.

5. Monteringen av högtalaren uppe bakom instrumentpanelen blir riktigt bra. Den är precis som önskat helt osynlig bakom det vackra originalgallret.

Steg 6.

6. På Tradera lyckas jag kriga till mig en Blaupunkt bilhögtalare av äldre lådmodell. Priserna på dessa gamla högtalare har dragit iväg och jag tänker nu ersätta det gamla elementet med den andra Rockford Fostgate 4×6-högtalaren. 

Steg 7.

7. Det är mer än lovligt trångt för den nya högtalaren i den gamla lådan men jag får dit den moderna med hjälp av medföljande distansring och lite filande på plastkanten runtom.

Steg 8.

8. Nu är det dags att mäta ut en placering på hatthyllan. Jag vill givetvis att högtalaren ska sitta exakt i mitten.
Jag lyfter ut baksätet och mäter ut var jag vill ha den.

Steg 9.

9. Det är lite jobbigt att sätta borren i en helt perfekt original osågad hatthylla men det hela blir ju tidsenligt – så spot-on! Någon kanske tycker att den kunde ligga löst eller fästas med tejp men jag vill att prylarna sitter fast ifall det värsta skulle hända.

Steg 10.

10. Jag provkör bilradion på verkstadsbänken. Den funkar men belysningen är släckt. Det är en vanlig bilglödlampa som sitter där men en 6-voltare. Många av Blaupunkts äldre radio-
apparater är omkopplingsbara mellan 6/12V, och med en 12-volts lampa blir det bara glödljus.

Steg 11.

11. Peugeoten har 12-volts systemspänning. Jag är snudd på manisk i fråga om instrumentbelysning – där det sitter en lampa ska det lysa. Därför löder jag loss och byglar effektmotståndet som sitter på kretskortet intill on/off-knappen till lampan. På så sätt får jag rätt sken.

Steg 12.

12. Radioknapparna är svarta och Peggans övriga reglage grå. Det finns äldre Blaupunkt med benvita knappar men då är det endast AM-apparater. Hos tyska nätbutiker finns tokdyra knappsatser att köpa i olika utföranden men jag väljer en enklare lösning. Knapparna är lätta att lossa med en skruvmejsel.

Steg 13.

13. Hos min lokala färgleverantör kan jag med hjälp av en originalknapp från värmereglaget som jämförelse leta fram en matchande kulör som sedan blandas till i en sprayburk.

Steg 14.

14. Jag mattar ned alla knappar med en slipduk och sätter upp dem på några spikar. Därefter lägger jag först på en plastgrund som även den finns som spray. Sedan lackar jag knapparna grå med min valda kulör.

Steg 15.

15. Den här lilla lådan är trolleri i miniformat. Den fångar trådlöst upp Bluetooth-signalen från telefonen eller datorn och skickar den sedan vidare via en kabel sedan analogt kopplas in på exempelvis en AUX-, tape- eller cd-ingång.

Steg 16.

16. Många av Blaupunkts apparater har en DIN-kontakt avsedd för dåtidens skivspottare. Det som är så bra med den kontakten är att där finns det vi behöver. Jag måste bara ta reda på vad som är vad i den.

Steg 17.

17. Jag behöver även en ”remote”,  alltså 12 volts spänning ut ur radion när den slås på. Dels för att sätta spänning mot lilla ”blåtand hokus-pokus lådan”, dels för att kunna få igång exempelvis ett separat slutsteg. Jag hittar faktiskt en färdig anslutning på radions baksida. Blaupunkt var tidiga med extrautrustning.

Steg 18.

18. Det är bara tre stift i DIN-kontakten som behöver användas. Signaljorden kopplas direkt mot blåtandmottagarens signaljord i utgången. Sedan finns en in/ut-kabel. Det sitter ett plastlock på DIN-kontakent med en bygel som kopplar ihop dessa två kablar. Då låter radion. Bryts bygeln tystnar den. Då är kabel ”In” fri för signal.

Steg 19.

19. Tricket är att sätta en två-läges minibrytare på dessa kablar så att det går att välja ingångskälla. Ena läget på brytaren blir då ”Radio” och det andra ”Blåtand in”. Istället för blåtandskälla kan man även mata från en bandspelare eller cd, det blir som en vanlig ”AUX-in”. Minibrytaren monterar jag lättåtkomligt på kanten under panelen.

Steg 20.

20. När jag kapat listbitarna som satt på varsin sida om askoppen och filat lite för listerna i fronten till radion kan jag montera fast den i instrumentpanelen och sätta dit volym- och stationsratt. Resultatet blir belönande vackert.

Steg 21.

21. Eftersom jag har mer ljudutrustning som ska monteras in i bilen så behöver jag göra en radio-elhärva. Jag vill hålla stilen tidsenlig så jag lindar kablarna med vävtejp för ett korrekt utseende.

Steg 22.

22. Det blir ofta mer kabel än väntat. Jag har grupperat härvan där den ska börja framme vid batteriet till radio, ett remote-relä och vidare till resten av ljudprylarna som ska monteras under passagerarstolen.

Steg 23.

23. Så var det dags för en antenn. Efter att jag googlat teleskopantenn för bil så visade det sig inte alls vara några problem att hitta en. Jag köper en Hirschmann för under 300 kronor som är helt rätt enligt min önskan, och nu gäller det bara att mäta fram hålet.

Steg 24.

24. Ja, rätt genom skärmen bara! Det gör lite ont att gnaga på hål där det aldrig varit ett. Men vill man vara fin får man lida pin. Tidigare hade jag monterat en antenn bak på exempelvis stötfångarfästet för att slippa borra i karossen. Men nu vill jag ha 1960-talsutseende.

Steg 25.

25. Men antennen injusterad i rak vinkel längsled och nästan helt uppdragen känner jag att stil och utseende blev helrätt.

Steg 26.

26. Jag vill ha rejält med bas. 4×6-högtalarna får spela diskant och mellanregister, de lägre frekvenserna låter jag en separat bas med inbyggt slutsteg ta hand om. Den här lådan monteras enkelt helt osynligt under ett säte och ger verkligen ljudet ett lyft. Jag kopplar enkelt in den med högtalarsignalen från radion.

Steg 27.

27. Sparkomatic booster-equalizern är en överlevare från 1980-talet. Då hängdes dessa in direkt på högtalarutgångarna. Med den kan jag inte bara balansera ljudet mellan fram och bak, jag kan också  hissa den totala ljudnivån och matcha baslådan som spelar vida över vad Blaupunktradion orkar.

Steg 28.

28. Jag skruvar fast baslåda och booster under sätet och kan nu provspela och ställa nivåer. På baslådan kan jag med vridpottar ställa brytfrekvens på bas samt nivå. På boostern kan jag minska basen och hissa lite mellanregister/diskant på fram respektive bakhögtalare och på så sätt få varje del att spela i rätt register.

Steg 29.

29. Boostern sitter dold under sätet men jag når ändå enkelt faderkontrollen. Det följer även med en lös volymkontroll till basen men den är väldigt yxigt stegad. Baslådan styrs upp och ned i volym utan problem från radion, och det räcker långt.

Steg 30.

30. Med allt på plats är jag tvungen att se hur det ser ut i mörker. Jag älskar när mätarna lyser lite gulaktigt och lamporna speglar sig i kromet. Så vackert – och nu måste jag bara ut och mörkerköra! Tom Jones med ”It’s not unusual” känns som en bra första låt att tanka ner från Spotify.

DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Klassiker, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Klassiker storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång till allt direkt!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.