Nästa artikel
ZR1 - Corvetten som superbil
Bilvärlden 30 år sedan

ZR1 - Corvetten som superbil

Publicerad 18 februari 2021
Nittiotalet - vilka var de stilbildande, nydananade bilarna som kom runt 1990? Först ut - Chevrolet Corvette ZR-1. En muskelbil på modernt sätt.
Chevrolet Corvette var en instution som 'Americas only true sportscar'.  Det var hyfsat snabba sportiga bilar, men särskilt avancerade och nyskapande var dom sällan. 

Generation C4 var för tiden en modern och rätt sofistikerad bil, men hade såklart en stor dos väl beprövad teknik också.
Hos Corvettedivisionen satte man nu ribban lite högre - ambitionen var att bygga världens snabbaste standardbil!
Då ställdes det krav på modern teknik och kunnande, och den bästa kunskapen hade man nu i huset. General Motors ägde Lotus vid den här tiden. 

Lotus ingenjörer började med motorn, och när dom var klara med den var det ingenting kvar av den gamla 350" smalblockaren.  Nytt block i aluminum, nya topplock med fyra ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar. Till det helt nyutvecklade motorstyrningar, sensorer och ett avancerat Air Management system.   
Volym, slag och borrning är det enda gemensamma med ursprungsmotorn.

Chevrolet hade själva inte möjlighet eller verktyg för att bygga motorn - det lejdes ut till Mercury Marine, båtmotortillverkaren.

Den nya motorn fick heta LT5 på Chevroletspråk och lämnade 380 hästkrafter - vilket var 135 mer än i den vanliga Corvettemotorn!

Sen satte man igång med chassiet. Bromsar med mera uppgraderades. Ett avancerat fjädringssytem togs fram av Bilstein - som lämnade det i händerna på Lotus Formel 1-tekniker.
Dator och mikropocessorer reglerade dämpningen under färd. Man kunde dessutom välja tre körlägen -Touring, sport och performance.
 
 
Man byggde även en liten serie på 25 bilar med fullt aktiv fjädring, men det var en rätt komplicerad apparat som skulle bli för dyr.

Goodyear utvecklade ett speciellt däck för ZR-1 med dimensionen  P315/35ZR-17.

En annan egenhet med ZR-1 var att den krävde två nycklar för att utnyttjas fullt. Med bara en startnyckel gav den halv effekt - som vilken vanlig Corvette som helst.  Vred man om båda nycklarna gav den fullt ös.
På utsidan var det inte mycket som skvallrade om ZR-1.  Det som avslöjade den var den rundade konvexa bakpartiet, som var en bit bredare än originalet. De större hjulen och några små diskreta emblem.

ZR-1 kom ut på marknaden hösten 1989 som 1990 års modell. Uppständelsen blev enorm, man hade förvandlat den traditionella Corvetten till en superbil som kunde ta fajten med Ferrari och Lamborghini.

Med drygt 290km/h i toppfart var den kanske inte just världens snabbaste, men den låg i det absoluta toppskiktet 1990.
0-100 gick på 4,4 sekunder och man slog flertalet distans och uthållighetsrekord med ZR-1.

Vad sägs om 24 timmars körning med snittfart på 283km/h och hinna med 679 mil!

 
Men smakade det så kostade det - ZR-1 gick lös på hela 59000 dollar! Det var nästan dubbelt så mycket som en vanlig Corvette.
Det såldes ändå 3049 stycken av 1990 års modell.

Årsmodell 1991 kom den vanliga Corvette att få samma bakparti som ZR-1. Dom blev nu nästan omöjliga att skilja åt, vad man gjorde åt det var att sätta på två nya emblem istället. 2044 ZR-1 såldes det här året.

Inför 1993 mixtrade Lotus med topplocken och avgassystemet - det resulterade i en effektökning till405 hästkrafter. 
Det året såldes bara 448 stycken av dom och nu kostade ZR-1 runt $68000.

ZR-1 fick hänga med fram till och med 1995. Den sålde inget vidare de sista åren och totalt gjordes det bara 6939 stycken av den.

Men den viktiga var att man hade bevisat för omvärlden att Chevrolet Corvette inte bara var en amerikansk sportbil. Det var en internationell spelare i den högre divisionen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.