Nästa artikel
Dyrare importera från England
Reportage

Dyrare importera från England

Publicerad 17 mars 2021 (uppdaterad 25 april 2021)
Storbritannien har lämnat EU – detta gäller nu om vi vill köpa bilar och reservdelar från England efter Brexit.
Den 24 december 2020 kom den brittiska regeringen till slut överens med EU-kommissionen om ett nytt handels- och samarbetsavtal efter Brexit. Detta påverkar handeln mellan våra länder i både stora och små affärer. Vad gäller för bilentusiasterna med moms och tull och annat? Vi kollar.
 
Reservdelar
All distanshandel med Storbritannien beskattas nu med svensk moms oavsett värdet på varorna. Dessutom kan det tillkomma tullavgifter om reservdelarnas värde överstiger 1 600 kronor. Det finns dock undantag. Kan säljaren intyga med hjälp av en ursprungsförsäkran att reservdelarna är tillverkade i Storbritannien kan du slippa betala tull även om varan är värd mer än 1 600 kronor.
Sker försändelsen mellan två privatpersoner skiljer sig reglerna. Understiger reservdelarnas värde 1 600 kronor kan du slippa både tull och moms. Kan säljaren visa att de har sitt ursprung i Storbritannien får den föras in i Sverige tullfritt om värdet är högst 500 euro, ca 5 000 kronor.
Efter en rundringning till några av de största reservdelsfirmorna är beskeden snarlika. Delarna kommer inte längre debiteras med engelsk moms från reservdelsfirmorna och speditörerna tar hand om tullformaliteterna. En handelsfaktura där priserna tydligt framgår inkluderas även i försändelsen vilket förhoppningsvis påskyndar proceduren i tullen. Innan en beställning läggs bör du dock fråga din leverantör hur deras procedur ser ut.
Tullavgiften skiljer beroende på vara med för exempelvis däck ligger den på fem procent som läggs på varans inköpspris, fraktkostnad och eventuell transportförsäkring. Sedan tillkommer moms på 25 procent som beräknas på inköpspris, frakt och tullavgift.

Exempel
Du köper fyra nya däck för 400 pund (4 148 kronor) inkl. frakt

Tullavgift (5 %)            207 kr
Moms (25 %)   1 244 kr
Totalt              5 599 kr

Några brittiska reservdelsföretag har startat upp filialer ute i Europa som levererar direkt till Sverige. Kunden slipper då bekymret men priserna kan vara märkbart högre.
Reser du själv från Storbritannien med flyg eller färja får du föra in delar till ett värde av 4 700 kronor utan att behöva betala tull eller moms. Kan du bevisa att delarna har sitt ursprung i Storbritannien och inte är värda mer än 1 200 euro slipper du tullavgiften.
 
Bilar
Numera är Storbritannien bortsett från Nordirland ”att anse som tredje land vid tillämpningen av de inom EU harmoniserade punktskatterna” enligt Skatteverket. Alltså måste den som importerar en bil från Storbritannien betala både tull och moms. När du passerar gränsen anmälas bilen på närmaste tullklareringsexpedition.
Utifrån inköpsfakturan, köpehandlingen, det utländska registreringsbeviset samt kvittot eller annan dokumentation som styrker fordonens värde kan Tullverket räkna ut avgifterna och förtulla bilen. Tullavgiften på personbilar är 10 procent och beräknas på varans inköpspris, fraktkostnad samt eventuell transportförsäkring. Sedan tillkommer moms på 25 procent på hela summan.

Exempel
Du köper en begagnad bil för 10 000 pund (115 236 kronor) inkl. frakt med ev. försäkring

Tullavgift (10 %)          11 524 kr
Momsen (25 %)           31 690 kr
Totalt              158 450 kr

Om bilen är 30 år eller äldre och kan betecknas som samlarfordon kommer du billigare undan. Då tas ingen tullavgift ut och momsen är 12 procent. I detta exempel blir kostnaden då 129 064 kr.
I båda fallen tillkommer givetvis kostnader för registrering och eventuella intyg. Det är inte lika enkelt som att importera en bil från ett annat EU-land.

Många entusiaster som beställt delar i England vittnar om längre leveranstider och oväntade kostnader, särskilt gäller detta dem som beställde delar i slutet av 2020 men som inte hann få leverans före årsskiftet. En viss osäkerhet kommer troligen att gälla en tid framöver innan alla parter har fått in de nya rutinerna.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.