Nästa artikel
Oldsmobiles gulaste modell
Reportage

Oldsmobiles gulaste modell

Publicerad 30 november 2022
Du kan få den i vilken färg du vill bara du väljer gult.

År 1964 började Oldsmobile med det diskreta 442-package för Cutlass/F-85 modellerna.
Senare kom 4-4-2 att bli en egen modellserie - som var allt annat än diskret. 

Från den utvecklades 442-W30, W31 och SX, där det gavs bra prestanda men också till ett relativt högt pris. 

Man behövde en bugdetmuskelbil, som Pontiacs T-37, eller Chevrolet Nova Rally. Men man ville också ha en blickfångare. Det skulle vara en bil som syntes väl och dra kunder till Oldsmobiles övriga sortiment.

 

Rallye 350 hette i optionlistan W-35 och den hade den minsta motorn i Olds muskelsortiment. En 350" men i lite piggare  utförande med stora fyrportsförgasaren från Cutlass 442. 
Fördelen med 350:n var att den  var varvillig och gav den 310 hästkrafter vid det ganska höga 4200rpm.

Detta var enda motoralternativet till Rallye 350 - mot tillägg kunde man få 'Forced Air package'-luftrenaren med huvscoopen och då pressades den upp i 325 hästar.  Forced air packade var ett vacuumstyrt spjäll som skyllfade in extra luft när man tramapde ner gaspedalen.

Rallye 350 kom enbart i Sebring Yellow. Ävrn stötfångarna och fälgarena var lackerade i det samma. Den fick dessutom en gul vinge på bakluckan också. 

Rallye 350 gick att beställa både på Cutlass coupén och till den billigare F-85 coupén.

Den knallgula specialmodellen  fanns bara under 1970 och då såldes det 3547 stycken.
2527 beställdes som Cutlass och resterande 1020 stycken baserade på F-85 coupén.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.