Nästa artikel
Dold i 30 år: Mercedes-Benz 300 Adenauer
förortsfynd

Dold i 30 år: Mercedes-Benz 300 Adenauer

Publicerad 28 juni 2021 (uppdaterad 29 juni 2021)
Myten om upptäckter i avlägset belägna lador ute på landsbygden besannas sällan. Chansen att hitta undangömda klassiker är betydligt större i tätbebyggda områden.
Den stilsäkra tegelvillan ligger i ett etablerat område i storstadens närhet. Tomten är välskött och det blommar i rabatterna.

Dörrarna till enbilsgaraget i källaren är stängda och bakom dem döljs väl bara några cyklar, en gräsklippare och kanske ett bordtennisbord. Som det brukar vara.

Fel!

 
Vi öppnar de gula trädörrarna och där tornar en Mercedes-Benz 300b med internkod W186 upp sig. Modellen hette aldrig Adenauer officiellt men den var den första representationslimousinen i Västtyskland efter andra världskriget när den presenterades 1951.

Modellen användes så flitigt av den första förbundskanslern Konrad Adenauer att den i folkmun fått bära hans efternamn. Den raka sexan på tre liter är i grunden samma motor som satt i ”Måsvingen” 300 SL.

Ägare till bilen är Christian Carlsson. Hans arbete för UNESCO har fört honom till många platser i världen, bland annat till Kenya i slutet av 1980-talet. Där fanns det då fortfarande en hel del gamla europeiska lyxbilar och priserna var låga.

– Jag frågade runt lite i Nairobi och fick tips om en Mercedes-Benz som en ägts av en direktör på en mjölfabrik, säger Christian. Det visade sig vara en Adenauer. Högerstyrd!

Christian köpte bilen och lät dessutom rostlaga och lackera om den på plats innan han tog den med sig hem till Sverige som flyttgods.

– Den fick svenska nummerskyltar men det är lite kvar att göra, säger Christian Carlsson. Nu har den stått i garaget i snart 30 år.
 
Bilen ser komplett ut och genom dammiga fönster anas en oförstörd inredning. Det är lätt att föreställa sig hur den elegant rörde sig mellan fashionabla adresser i 1950-talets Nairobi, med en välklädd chaufför bakom ratten och en upptagen fabrikör i baksätet.

– Kylaren stals under transporten från Afrika, säger Christian. Och automatlådan slirar lite så det måste fixas. Annars är den i bra skick.

Tänk att få frigöra den stora Mercedesen från allt som ligger framför, på, i och under den, pumpa upp däcken och dra ut den i ljuset. Se om motorn fortfarande går runt, undersöka hur allt klarat det långa stilleståndet och på sikt få ordning på mekaniken och kunna navigera ut i det 2020-tal som var så avlägset när bilen för 30 år sedan backades in i det anonyma förortsgaraget.
 
I Klassiker 6/2021 berättar vi även om en Austin-Healey Sprite som Christian Carlsson äger och som han liksom Mercedesen har bestämt sig för att sälja. Seriöst intresserade kan kontakta honom på sir.richard.christian@gmail.com

 

Klassiker 6.2021

Ur innehållet #6.2021:

Ögonblicket Lingottofabriken 
Det var alltid full fart på toppen i Fiats fabrik i Turin. Det var ju på taket som testbanan låg. 

Mercedes-Benz 220 S b 1964
Varuhusdisponentens Mercedes har fått se sig om i Europa och Afrika, men är fortfarande i samma familjs ägo. 

Automobilia Däckreklam
De är svarta och runda allihop, därför krävs det mycket reklam för att kunderna ska välja rätt märke.

Broschyren Humber Hawk
År 1948 presenterades den nya lyxbilen från Rootes, med eleganta former och generösa innerutrymmen.

Ulricehamnsbygdens Motormuseum
En god blandning av det mesta i fordonsväg bjuds det på i Timmele. Här finns sedan 2015 ett färgstarkt museum. 

Volvo 145 Express taxi 1971
En taxi som var beredd på det mesta tack vare högt tak, sjukbår och delat baksäte. Mikael har en ovanlig överlevare.

Hemligheter i förorten 
Ladufynd har närmast blivit en myt. Men fynden kan också finnas bakom garagedörrarna till en villa. 

Mini Clubman 1976
Mini var en världsbil, men den såg inte likadan ut överallt. Heather Main har tagit sin australiska Mini till Sverige. 

Kreidler Amazone
Mopeden som är mest känd  för att den snuvade Volvo på namnet. Även moppen var rejäl och hade vackra former!

Citroën CX 2400 GTI 1984
Ämnade för långresor på dåliga vägar slets de flesta CX ner – vi kör en som lurat tiden. Den har bara gått 2 291 mil!

Hämtresan med Heinkel Kabine
Henry Hansson åkte på en konferensresa som tog sin tid att komma hem ifrån. Från Stuttgart till Hallstavik i en Heinkel!

Klassikerguiden TVR Wedge
Du vill ha en sportbil med glasfiberkaross, popuplampor och kanske V8 – det är så klart TVR du ska ha!

Våra klassiker
Det besiktigas Renault 4L, köps Lotus Excel, putsas på Gliving Special och tillverkas små Volvo 165.

Läsarnas klassiker
Anders Land-Rover 107, Irénes Chevrolet Corvette och Henriks Citroën B11 – världens bästa läsare har stil! 

Fixa själv Rekond av interiör
Ett vackert inre - det   målet med vår guide. Så här gör du kupén lika fin som bilens utsida. 

Renoveringen Chevrolet Corvan 1962
Från skåpbil i Arizona till minibuss i Sundbyberg. Lars Filipsson tog till annorlunda grepp under sin renovering.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.