Nästa artikel
En folkabuss med amerikanska mått
Reportage

En folkabuss med amerikanska mått

Publicerad 6 juli 2021
Med Corvair 95 erbjöd Chevrolet en hel palett av lätta lastfordon och i likhet med Folkabussen hade de motorn bak.
Chevrolet Corvair presenterades hösten 1959 och utvecklades till ett komplett modellprogram med tvådörrars coupé, cabriolet, fyrdörrars sedan och herrgårdsvagn. År 1960 kom Corvair 95.  Precis som folkabussen hade den en cab forward-kaross och svansmotor.  Siffran 95 i modellnamnet kom från den kortare hjulbasen jämfört med personbilarna. Alla modellerna hade samma motor och växellåda som personbilen Corvair.
 
Corvair Greenbrier Sportswagon var en med tidens mått påkostad minibuss med färgkoordinerade mattor och vevbara sidorutor. 57 986 exemplar tillverkades av årsmodellerna 1961-65.
 
Corvan kunde vara en sparsamt utrustad skåpbil men gick också att få som minibuss med sittbänkar och fönster. 48 605 exemplar byggdes 1961-64.
 
Loadside hade den för pickuper normala lastöppningen bakifrån men blev den minst sålda Corvan 95-modellen. Bara 2 844 exemplar tillverkades av årsmodellerna 1961-62.
 
Rampside kunde lasta av direkt på trottoaren och med sin låga lasttröskel var den användbar för telefoniföretaget Bell som använde den för kabeltrummor. 17 786 exemplar tillverkades 1961-64.
 
I Klassiker nr 6/2021 berättar vi om Lars Filipssons renovering av en Chevrolet Corvair 95 1962.
 

Klassiker 6.2021

Ur innehållet #6.2021:

Ögonblicket Lingottofabriken 
Det var alltid full fart på toppen i Fiats fabrik i Turin. Det var ju på taket som testbanan låg. 

Mercedes-Benz 220 S b 1964
Varuhusdisponentens Mercedes har fått se sig om i Europa och Afrika, men är fortfarande i samma familjs ägo. 

Automobilia Däckreklam
De är svarta och runda allihop, därför krävs det mycket reklam för att kunderna ska välja rätt märke.

Broschyren Humber Hawk
År 1948 presenterades den nya lyxbilen från Rootes, med eleganta former och generösa innerutrymmen.

Ulricehamnsbygdens Motormuseum
En god blandning av det mesta i fordonsväg bjuds det på i Timmele. Här finns sedan 2015 ett färgstarkt museum. 

Volvo 145 Express taxi 1971
En taxi som var beredd på det mesta tack vare högt tak, sjukbår och delat baksäte. Mikael har en ovanlig överlevare.

Hemligheter i förorten 
Ladufynd har närmast blivit en myt. Men fynden kan också finnas bakom garagedörrarna till en villa. 

Mini Clubman 1976
Mini var en världsbil, men den såg inte likadan ut överallt. Heather Main har tagit sin australiska Mini till Sverige. 

Kreidler Amazone
Mopeden som är mest känd  för att den snuvade Volvo på namnet. Även moppen var rejäl och hade vackra former!

Citroën CX 2400 GTI 1984
Ämnade för långresor på dåliga vägar slets de flesta CX ner – vi kör en som lurat tiden. Den har bara gått 2 291 mil!

Hämtresan med Heinkel Kabine
Henry Hansson åkte på en konferensresa som tog sin tid att komma hem ifrån. Från Stuttgart till Hallstavik i en Heinkel!

Klassikerguiden TVR Wedge
Du vill ha en sportbil med glasfiberkaross, popuplampor och kanske V8 – det är så klart TVR du ska ha!

Våra klassiker
Det besiktigas Renault 4L, köps Lotus Excel, putsas på Gliving Special och tillverkas små Volvo 165.

Läsarnas klassiker
Anders Land-Rover 107, Irénes Chevrolet Corvette och Henriks Citroën B11 – världens bästa läsare har stil! 

Fixa själv Rekond av interiör
Ett vackert inre - det   målet med vår guide. Så här gör du kupén lika fin som bilens utsida. 

Renoveringen Chevrolet Corvan 1962
Från skåpbil i Arizona till minibuss i Sundbyberg. Lars Filipsson tog till annorlunda grepp under sin renovering.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.