Nästa artikel
Frukostrekord i Ljusdal!
Reportage

Frukostrekord i Ljusdal!

Publicerad 31 augusti 2021 (uppdaterad 21 september 2021)
Årets Frukostklubb i Ljusdal slog alla rekord. Redan efter någon timme hade 120 klassikerbilar radat upp sig utanför före detta Klassikermedarbetaren Jon Remmers nyöppnade entusiastbilsverkstad. Bakom arrangemanget stod Hälsinglands fordonshistoriker i samarbete med Klassiker – och folk kom från både Stockholm, Göteborg och Sundsvall.
Vilken linjeföring, vilken färg! Per-Arne och Marianne Almeflos Renault Floride -61 anmäldes som skrot redan efter tio år och stod sedan bakom en bilhandlare i massor av år. Ja, tills en mekaniker fattade känslor. 

– Nu är det väl fem år sedan vi köpte den, men omlackeringen blev en seg affär. Underarbetet blev mer omfattande än väntat så det tog nästan två år. Färgen är Borneogrön, en fantastisk kulör. Förresten hade prinsessan Grace en exakt likadan, grön den också!
– Från början var den högerstyrd men det var ju så knepigt att sitta i fel hörn. Nu känns det mycket bättre.

Göran Sjövall i Njutånger utanför Hudiksvall köpte sin Aston Martin V8 för 35 år sedan. Då hade han fastnat i en artikel i tidningen Automobil så till den milda grad att han var tvungen att skaffa en egen. Nu har den gått 20 000 mil och är numera en del av familjen.
Kurt Wallin i Färila köpte sin prydliga PV 544 Sport -62 av originalägaren, som dessutom plockade ner och lät laga upp all rost. Sedan Kurt blev med PV har han bara putsat och låtit ställa in förgasarna. 

– Det sägs att den bara gått 9 000 mil och det stämmer nog – jag fick ju med varenda papper och noteringar om varenda tankning! Kolla förresten inredningen, inget är bytt!
 John-Åke Gladhs orenoverade Alfa Romeo 1900 köptes ny 1958 och brukades sedan av samme ägare i 40 år.

– Allt är special. Bara en sådan sak som stötdämparna som enkelt går att kalibrera, eller bromsarna med jättestora aluminiumtrummor och snedställda flänsar.  
Stor amerikansk V8 i liten brittisk sportbil. När Sunbeam ville krydda till sin Alpine för amerikanska marknaden kontaktade man Carroll Shelby som gjorde en prototyp. Men till slut blev det ändå Jensen som fick producera.

Sammanlagt tillverkades det drygt 7 000 Sunbeam Tiger, och cirka 20 finns idag i Sverige. En av dem ägs av Magnus Andersson i Söderhamn:  

– Den här fick ny lack och klädsel före min tid under 80-talet men allt mekaniskt har jag gjort. Nu har den en lite större 302-motor istället för den som sitter original. Detta är en keeper, de få Tiger i Sverige stannar hos sina ägare i många år.   
Mer om Frukostklubben i Ljusdal kommer i nummer 9 av Klassiker.

Passa på att teckna en prenumeration du också! 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.