Nästa artikel
Fina Fenan!
Reportage

Fina Fenan!

Publicerad 8 februari 2022
Trygg stil, komfort och en lugn värdighet – allt får du i en Mercedes. Men bakaxelkonstruktionen kan överraska den som inte är vaken och skolad i att köra på mercediska.

Mercedes-Benz började tillverka sin nya sexcylindriga serie med internkod W111 i augusti 1959 och den officiella premiären ägde rum på Frankfurtsalongen samma år. Från början fanns tre versioner; 220b med enkel förgasare, 220Sb med dubbelförgasare och 220SEb med Bosch mekaniska bränsleinsprutning. Suffixet b markerade generationsskiftet.

Den nya karossen skiljde sig radikalt mot den mjukt rundade föregångarens. Den var bredare, lägre och längre och hade siktfrämjande panoramarutor både fram och bak. Bakom de välvda lyktglasen i fronten fanns förutom huvudstrålkastare både dimljus och blinkers samlade, något som bidrog till det rena uttrycket i designen. På bakskärmarna hade små plåtveck vuxit ut. Pejlkanter kallade Mercedes dem men alla såg ju att det handlade om fenor.

Att fälgarna bara mätte 13 tum i diameter gav lägre ofjädrad vikt och det myckna gummit trollade bort vägens ojämnheter mycket effektivt. Den delade bakvagnen med svingaxlar från föregångaren fanns kvar men var ytterligare uppmjukad och bidrog till den komfortabla gången. Om bakaxelkonstruktionens väguppträdande fanns det delade meningar. Livsfarlig sa den som hade bromsat hårt mitt i en kurva och fått brutalsladd, toppen sade den som hade som vana att bromsa före kurvan och sedan accelerera ut ur den.

Den raka sexan på 2,2 liter med sjulagrad vevaxel hämtades från föregångaren och gav 95, 110 eller 120 hk DIN beroende på bestyckning. Jämn och fin i gången och dessutom skulle den visa sig vara oerhört slitstark.

Mercedes-Benz 220 blev en succé, inte minst i Sverige. Många som tidigare kört amerikanskt bytte till tyskt och behövde inte göra avkall på vare sig utrymmen, fartresurser eller komfort.

Vill du läsa mer om Arne Falls fina Mercedes 220 Sb och andra stjärnprydda bilar från femtio- och sextiotalen? Beställ nr 9 ur Klassikers samlarserie här nedan!

En hel tidning om Mercedes femtio- och sextiotalare!

ERKÄNN - DET ÄR EN MERCEDES DU VILL HA!
De var lite dyrare än andra bilar men det kunde man räkna hem tack vare en överlägsen kvalitet. Bullen och Fenan utgjorde folkkära slitvargar medan lyx- och sportmodellerna var något att ­drömma om! Vi har samlat Klassikers bästa artiklar om Mercedes-Benz 1950- och 60-tal i en samlarutgåva på 100 sidor.

 

UR INNEHÅLLET:

Mercedes-Benz 300 SL Roadster 1958
De brukar mest ses på bilmuseer och i bilsamlingar. Men vi tar ut en på vägen och ger järnet. Och tappar hakan. (Klassiker 3/2017)

Mercedes 170S
Grunden till Mercedes-Benz framgångar  – första efterkrigsmodellen. (Klassiker 1950-tal)

Mercedes 180 1954
Familjens egen Bulle. (Klassiker 4/2005)

Klassikerguiden Mercedes Ponton
Premium på riktigt – utan minsta spår av snobberi. Köp en Bulle!  (Klassiker 9/2012)

Mercedes 220S mot Citroën ID
Komfortduell mellan två utpräglade långfärdsvagnar. (Klassiker 7/2009)

Mercedes 220 Sb 1964
Familjeägd sedan ny – familjen Fall kan vittna om Mercedes-Benz kvalitet. (Klassiker 3/2011)

Mercedes 200 1968
Likt en skugga från en svunnen tid glider en tom taxi runt på gatorna. (Klassiker 8/2011)

Sverigeresan Finland i Fena
Först hundra mil för att köpa en bil – sedan hundra mil hem i Mercedes 200. Vilka ska med? Jaså alla?! Kul! (5/2014)

Koll Mercedes 200 1967
Köpt i Kalix, hemkörd genom Finland. Nu ska vi se vad det är vi har köpt. (Klassiker 6/2014)

Renoveringen Mercedes 300 SEL
Arne älskar att renovera Mercedesbilar. Det är till och med roligare än att köra. (Klassiker 7/2013)

Mercedes 200D Safari 1968
Fenmercan som kombi – ett svenskt påfund tillverkat i Belgien av IMA. (Klassiker 8/2016)

Mercedes 230 SL 1964
Håkan träffade sin Pagoda när han var nitton. Det var för 40 år sedan. (Klassiker 3/2014)

Klassikerguiden Allt om Pagoda
1960-talselegans när den är som bäst. Så köper du rätt exemplar! (Klassiker 5/2015)

Mercedes som verkligen körs
Ola Svärdhagen har ett helt gäng av Mercedes mest svulstiga sedaner. (Klassiker 4/2008)

Mercedes 280 SE Coupé 1971
Dansbandsstjärnan Rüdéns coupé. Vi provkör och börjar nynna på en melodi. (Klassiker 6/2016)

Artiklarna är publicerade mellan 2005 och 2018 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.