Nästa artikel
Rekordpris-Saaben, 240 Turbo-pedanten & Citroën SM
Avsnitt 72

Rekordpris-Saaben, 240 Turbo-pedanten & Citroën SM

Publicerad 23 februari 2022
Vad gör man med en Saab V4 som gått sju kilometer sedan ny? Hur noggrann går det att vara med en Volvo 240 Turbo och vågar man köpa en Citroën SM? Calle Carlquist, Björn Meyer och Carl Legelius diskuterar.

I veckans avsnitt av Studio Klassiker pratar vi bland annat om den extremt lågmilade Saaben som nyligen såldes till rekordpris på auktion.

Men Calle Carlquist är mer imponerad av en riktig långmilare än en lågmilare. Förra året köpte han en Volvo S80 inför Klassikerkampen med tema 90-talsbilar.

– Den hade då gått 32 000 mil och den rullar fortfarande till vardags. Det är förunderligt hur en så sliten bil kan gå fint. Jag kör många nya bilar i jobbet och den brädar många i komfort. Den går tyst och helt vibrationsfritt utan knarr, säger han.

Carl Legelius fyller på:

– Det är något så befriande med att köra en bil som gått så långt. Man har inte betalat så mycket och om något går sönder kanske man inte absolut måste reparera det.

På 1980-talet försökte Volvo sig på ett nytt grepp för att förenkla 240-utbudet. Både DL- och GL-versionerna skulle plötsligt bara heta 240.

– De ville göra 240 till en ”bygglåda” som man fick plocka ihop som man ville med motor, inredning, växellåda och utrustning. Men de fick backa redan året därpå, säger Carl Legelius.

Calle Carlquist berättar om en pinsam händelse i en av de första bilarna han någonsin hämtade ut som testbil från en generalagent, en Nissan Bluebird.

– Jag körde in i en biltvätt och kom på att jag kunde lyssna på radion. Sedan hörde jag ett väldigt otrevligt ljud. När jag for ut ur tvätthallen såg elantennen helt tillknycklad ut. Jag var helt ny på jobbet och skämdes som en hund.

Klassiker 2/2022

Ur innehållet:

Peugeot 504 Cabriolet & Coupé
Rakryggad teknik, eleganta karosserier och italiensk stamtavla. Dessutom väldigt ovanliga.

Klassikervärlden Nyblivna 30-åringar
Välkommen in i klassikervärlden alla nittiotvåor! Och då pratar vi inte Saab 92 ...

Automobilia Polisprylar
Barndomsdrömmen om polisyrket kan i vuxen ålder omvandlas till ett spännande samlande.

Opel Rekord B 1966
I över 40 år har Nils och hans Rekord hängt ihop. Han var 18 och bilen blott 15 år gammal när resan började 1981.   

Dokument Michelin TRX
Tuffaste däcken på de tuffaste bilarna – ändå blev Michelins nya standard tämligen kortlivad.

Mazda på museum
Det är inte Mazda själva som har den finaste samlingen klassiker av det egna märket utan Walter
Frey i Augsburg.

Broschyren Sunbeam Rapier
Elegant coupé som beskrevs som en Barracuda för ­Europa. I Sverige såldes den av ANA-bolagen.

Volvo 240 Turbo 1982
Exemplaret du drömmer om att hitta – pedantskött är ett för svagt uttryck i sammanhanget.

Nissan Terrano 1989
Trendig kaross, fyrhjulsdrift och NMT-telefon. Förste ägaren gillade modellen så mycket att han köpte två exemplar!

Klassikerguiden Citroën SM
En av bilvärldens mest sägenomspunna – bör den beundras bara på håll? Absolut inte, du vågar gå nära också!

Våra Klassiker
Carls Alfa gås igenom i grunden, Fredriks Volvo på ytan. Claes kollar hur mycket Renault man får för ett par ostar och en back öl och Björn gör framsteg med Monarken.

Läsarnas Klassiker
En Ford Maverick som alltid funnits i familjen, en BMW M535i som är på väg tillbaka till originalskick och en Volkswagen 412 LS som släppts ut från museet.

Fixa själv Mer kraft i Saab 900 Turbo
Från lättryck till fulltryck – det är mycket arbete för 30 extra hästkrafter. Julle visar hur, steg för steg!

British Auto – ny Morganimportör
Ann och Mats skapade en miljö att trivas i, både för sig själva och för kunder med smak för brittiska bilar.

Projektbil? Mars II Electric 1968
En av Sveriges första elbilar – plötsligt dök den upp på amerikanska Ebay. Det vinnande budet förde oss till Falun!
Så lyssnar du på Studio Klassiker
Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").

Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.

Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!

Medverkande i detta avsnitt är Calle Carlquist, Björn Meyer och Carl Legelius.

Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.