Nästa artikel
En sexa från Simca
jubileumsbil

En sexa från Simca

Publicerad 2024-02-13 07:10 (uppdaterad 2024-02-20 13:17)
På bilsalongen i Paris 1947 visade Simca att man ville stå på egna ben.

Simca grundades 1934 som en fransk underdivision av Fiat. Man gjorde 500 Topolino under namnet Simca 5.

Efter kriget var det nya tider och en helt annan spelplan. Simcas italienske chef Henri Pigozzi visste att det gällde att hänga med. Snart skulle det inte duga med en förkrigsfiat i listan. Och han ville se en Simca med en egen identitet.

Med enkla medel fick man en Simca 5/Topolino  att se modern ut. Med en ny bred grill påminde den mycket om nya Peugeot 203 som stod några montrar längre bort på Parissalongen 1947.

Under skalet var dock fortfarande en Fiat Topolino. En liten fyra på 570cc som man nu knuffat upp till 16 hästkrafter. Fyrväxlad låda och bakhjulsdrift.

Men som mycket annat i Frankrike gick det trögt de första åren efter kriget. Materialbrist och en politik som gick ut på att tvångsförstatliga allt som tänkas kunde gjorde att man hamnade på efterkälken.

Från premiären i oktober 1947 till årsskiftet lyckades man bara knåpa ihop elva bilar.  Av 1948 års modell gjordes bara 191 stycken.  Men sen lossnade det. 1949–50 gjordes över 16000 bilar!

Med detta som grund kunde man ta steget att fjärma sig ännu mer från moderbolaget Fiat. 1951 kunde man presentera den nya moderna Aronde som kom bli ryggraden hos Simca under många år framöver.

Simca 6 var en liten men viktig språngbräda dit.

Fiat - Klassikers samlarserie #21

Nu har vi samlat våra favoritartiklar om Fiat! 100 sidor med allt från massproducerade folkmodeller till låg­seriebyggen från obskyra karossmakare. Osannolika överlevare och makalösa renoveringar, spännande resor och köpguider. Upplagan är begränsad.

 

Innehåll Klassikers samlarutgåva om Fiat

En sån hade ju... Fiat 1400 1950-58
När pontonkarossen kom till Italien. (Klassiker 2/2010)

Klassikerguiden Fiat 500 Topolino
Benet skaver mot dörrklädseln och din skuldra får stöd av sidorutan – köpläge! (Klassiker 2/2015)

Fiat 1900 A Granluce 1954
En handfull kom till Sverige – nu har två av dem återförenats. Vilken av dem har mest att berätta? (Klassiker 10/2020)

Fiat 1200 Farina
Vardagsbil i italiensk gåbortkostym. En ovanlig överlevare som även vår kalenderbitare går bet på. Nästan. (8/2008)

Renovering Fiat 600 Multipla
Roland Sandberg har återupplivat en riktigt tidig Multipla. Det tog sju år. (Klassiker 7/2016)

Klassikerguiden Fiat 500 Nuova
Bilglädje i fickformat. Varning för svårt köpsug! (8/2009)

Sverigeresan Öland
En Fiat 600 är precis lagom stor för avlånga upptäckts-resor. (Klassiker 9/2009)

En sån hade ju Fiat 1100
Underbar liten vagn. Något annat går inte att säga om snygga, sansade Fiat.  (Klassiker 6/2011)

Fiat 2100 Vignale 1961
Ett tiotal ex av den udda coupén byggdes, vi kör den som kom till Sverige. (Klassiker 1/2016)

Ghia 1500 GT 1963
Vacker som en dag och med bus under huven. En ägare sen 1964. Hoppa in! (Klassiker 6/2013)

Fiat 850 Special 1971
Michel fick sin Fiat som 18-årspresent. Sedan dess har de hållit ihop. (Klassiker 9/2015)

Broschyren Fiat 124
Under en tid satsade Fiat hårt på USA. Broschyren för 124--serien innehåller något för alla! (Klassiker 7/2019)

Klassikerguiden Fiat 124 Sport Spider
Okänd som ny, men allt fler Fiat 124 Sport Spider har hittat till Sverige. (Klassiker 4/2009)

Fiat 124 Abarth
Ewa fick ett ultimatum av sin bror: Om inte du köper den så gör jag det! (Klassiker 8/2010)

Fiat 124 Special T 1972
En sportbil för familjen – vi får chansen att köra ett exemplar i toppskick. (Klassiker 9/2014)

Klassikerguiden Fiat 127
Vi lovar: Du har råd med en Fiat 127! Stor köpguide till Fiats lilla framhjulsdrivna tuffing. (Klassiker 1/2017)

Fiat 127 1978
Bilen som bara har som uppgift att existera. Mätarställning: 51 km. (Klassiker 3/2012)

Klassikerguiden Fiat X1/9
Ytterligare ett bevis på att körglädje inte handlar om stora kraftresurser. (Klassiker 8/2011)

Renoveringen Fiat Ritmo 75 1981
Mats Nilsson hittade först blinkersglasen – sedan bilen. Två år senare orsakade han haktapp överallt. (Klassiker 1/2013)

Klassikerguiden Fiat Panda
Tänk inuti lådan – du vill ha en Fiat med skarpa hörn! Stor köpguide till liten bil. (Klassiker 8/2016)

Agnellis specialare
Playboylivet kräver sina redskap. Fiats ledare lät bygga efter egen smak. (Klassiker 4/2013)

Fiat 850 T 1976
En av världens minsta skåpbilar – i husbilsutförande! (9/2016)

 

Artiklarna är tidigare publicerade i Klassiker mellan 2007 och 2020 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.