Nästa artikel
Den orörda Turbon
Reportage

Den orörda Turbon

Publicerad 28 februari 2022 (uppdaterad 1 mars 2022)
En Volvo 240 Turbo som bara gått 7 000 mil är ovanlig i sig. Men det säger långtifrån allt om den här bilen vars förste ägare aldrig tog i med sina bara händer – och krävde att Volvomekanikern duschade innan han fick serva den!
Säterläkaren Tryggve hade köpt flera bilar hos Volvoåterförsäljaren Hans Persson Bil i Hedemora – och 1982 lade han beställning på en ny silvermetallic 240 Turbo. En fullgod efterträdare till hans extremt välskötta 1800E. Den som berättar historien är Mats Edvardsson som i många år jobbat som mekaniker på Hans Persson Bil.
– Hos oss bokade han alltid service med reservation för att kunna avboka om inte vädret var på topp. I rutinen ingick även att jag skulle duscha först och ta på mig en ren overall. Sedan när han öppnade bildörrarna användes alltid en servett som var dubbelvikt i u-format. Den passade perfekt till 240:ns kromade handtag. Tryggve tog aldrig i bilen med bara huden, och jag var ju tvungen att anpassa mig och göra likadant, säger Mats Edvardsson.  
 
Efter varje sommarsväng skulle bilen in på höstservice. Därefter raka vägen hem till villagaraget i Säter där den pallades upp. Exakt rakt med hjälp av vattenpass och sedan mängder av dagstidningar under. För tänk om någon trots allt slarvat och glömt att dra åt oljepluggen? Därefter rengjordes den redan rena bilen noggrant både över och undertill och under ritualliknande former.
– På våren var det dags igen, säger Mats. Samma rengöring och dags för service. Då hade oljan gått Hedemora-Säter tur och retur. Rätt exakt tre mil. 
Samtidigt byttes växellådsolja, oljan i bakaxeln samt bromsvätska. Plus förstås eventuell finkalibrering av lufttrycket i däcken.
 

Volvo 240 - Klassikers samlarserie #17

SVENSKTOPPEN!

240-serien gick rakt in på en förstaplats i den svenska försäljnings­statistiken. Även utomlands sålde 240 bra och blev för många definitionen av Volvo. Här är Klassikers bästa artiklar om Sveriges mest tillverkade bilmodell!

INNEHÅLL:

Volvo 240 – designarbetet
Nitton år utan större formsvackor. Vi detalj­studerar designen på Volvos största succé. Från underbett till turbohett! (Klassiker 10/2014)

Köpguide De sista årsmodellerna
Garanten för stabilt oproblematiskt svenskt familje­liv kan köpas för pengar! (Klassiker 6/2013)

Udda variant Gasbilen
Redan för 40 år sedan experimenterade Volvo med alternativa drivmedel. (Klassiker 1/2008)

Volvo 244 DLS
Östberlins gator skulle bli lite tjusigare. Då ­beställdes 1 000 Volvo. (Klassiker 7/2013)

Volvo 244 vs Mercedes 200
Mjuka färger på bilar för mjuk körning. KundeVolvo matcha kvalitetsgiganten Mercedes?(Klassiker 10/2014)

Grupp A DTM-vinnaren!
1985 var året då den flygande tegelstenen regerade på Europas banor. Här är Per Sturesons vinnarbil från DTM! (Volvoklassiker 2019)

Hemligheten 242 GTC
Prototypen med kaross från 262C, inredning från 242 GT och nådde aldrig offentligheten. Inte förrän nu. Unikt material! (Volvoklassiker 2017)

Renoverad Volvo 244 GLE
Joakim valde årsmodell och bokstavsbeteckning med omsorg. Sedan var det bara att börja svetsa. (Klassiker 2/2017)

Köpguide Volvo 245 Turbo
Om Volvo är synonymt med kombi så är 80-talsbilar lika med turbo. Vad kan då vara bättre än 245 Turbo? (Klassiker 8/2017)

Fixa själv Kamremsbyte
Volvo har inte en kamrem i höghållfast stål. Det händer faktiskt att den måste bytas. (Klassiker 6/2011)

Fixa själv Montera Air Condition
Det är mycket jobb för lite luft. Men vi provar att flytta en luftkonditionering till Fredrik Nyblads Volvo 240. (Klassiker 7/2018)

Sverigespaning efter 240
Vi tar tempen på Sveriges 240-bestånde 25 år efter nedläggningen. Och så köper vi en egen. Eller förresten vi köper två! (Klassiker 3/2018)

Volvo 242 GT 1978
Släpp sargen hockeymorsor, nu är Volvo kul igen! 242 GT var en helomvändning som ledde Volvo in i en roligare framtid. (Klassiker 2/2019)

 

Samlarutgåvan består av 100 sidor artiklar om Volvo 240 ur Klassikers produktion. Artiklarna är publicerade mellan 2007 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

I rutinen ingick även att byta kylarglykol var tredje år – specialblandad med destillerat vatten som ägaren köpt med sig separat. I förebyggande syfte hände det också att alla glödlampor och säkringar skulle bytas.
– En gång hade han med sig specialfett till el-antennen som han köpt i Tyskland, minns Mats. 
 
Strax innan årsskiftet år 2000 bestämde sig Tryggve 87 år gammal för att nu fick det vara färdigåkt med Turbon för hans del. Från och med nu fick det räcka med Renault Clion, hans vardagsbil som även den var i makalöst skick. För kännedom kan berättas att Tryggve hade dubbla parkeringsplatser på Säters sjukhus för att undvika dörruppslag, och bilen fick inte tvättas med för varmt vatten.
 
I slutet av år 2000 fick Mats Edvardsson frågan om han ville köpa den unikt fina 240 Turbon. Efter dubbla guldklockor och Volvomekaniker sedan 1961 var han att betrakta som värdig.
Affären diskuterades över en minnesvärd fika och man kom överens om att Mats skulle få komma och plocka ner bilen från pallbockarna på egen hand. Men först till våren såklart, och bara en dag med riktigt fint väder. På den vägen är det. Tryggve finns inte längre i livet men Mats har under sina 20 år som ägare fortsatt i hans anda. Möjligen har Mats dristat sig till att ta i bilen utan servett någon gång men i allt övrigt skött den exemplariskt.
– Än har den inte rullat en enda meter på grusväg och baksätet har fortfarande inte haft några passagerare.
Läs hela artikeln i Klassiker nr 2/2022.  
 

Klassiker 2.2022

Ur innehållet:

Peugeot 504 Cabriolet & Coupé
Rakryggad teknik, eleganta karosserier och italiensk stamtavla. Dessutom väldigt ovanliga.

Klassikervärlden Nyblivna 30-åringar
Välkommen in i klassikervärlden alla nittiotvåor! Och då pratar vi inte Saab 92 ...

Automobilia Polisprylar
Barndomsdrömmen om polisyrket kan i vuxen ålder omvandlas till ett spännande samlande.

Opel Rekord B 1966
I över 40 år har Nils och hans Rekord hängt ihop. Han var 18 och bilen blott 15 år gammal när resan började 1981.   

Dokument Michelin TRX
Tuffaste däcken på de tuffaste bilarna – ändå blev Michelins nya standard tämligen kortlivad.

Mazda på museum
Det är inte Mazda själva som har den finaste samlingen klassiker av det egna märket utan Walter
Frey i Augsburg.

Broschyren Sunbeam Rapier
Elegant coupé som beskrevs som en Barracuda för ­Europa. I Sverige såldes den av ANA-bolagen.

Volvo 240 Turbo 1982
Exemplaret du drömmer om att hitta – pedantskött är ett för svagt uttryck i sammanhanget.

Nissan Terrano 1989
Trendig kaross, fyrhjulsdrift och NMT-telefon. Förste ägaren gillade modellen så mycket att han köpte två exemplar!

Klassikerguiden Citroën SM
En av bilvärldens mest sägenomspunna – bör den beundras bara på håll? Absolut inte, du vågar gå nära också!

Våra Klassiker
Carls Alfa gås igenom i grunden, Fredriks Volvo på ytan. Claes kollar hur mycket Renault man får för ett par ostar och en back öl och Björn gör framsteg med Monarken.

Läsarnas Klassiker
En Ford Maverick som alltid funnits i familjen, en BMW M535i som är på väg tillbaka till originalskick och en Volkswagen 412 LS som släppts ut från museet.

Fixa själv Mer kraft i Saab 900 Turbo
Från lättryck till fulltryck – det är mycket arbete för 30 extra hästkrafter. Julle visar hur, steg för steg!

British Auto – ny Morganimportör
Ann och Mats skapade en miljö att trivas i, både för sig själva och för kunder med smak för brittiska bilar.

Projektbil? Mars II Electric 1968
En av Sveriges första elbilar – plötsligt dök den upp på amerikanska Ebay. Det vinnande budet förde oss till Falun!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.