Nästa artikel
Ronnie Petersons Lotus på auktion!
Reportage

Ronnie Petersons Lotus på auktion!

Publicerad 1 mars 2022
F1-föraren Ronnie Peterson tävlade inte bara för Lotus utan körde också märket privat. 1974 fick han en Lotus Elite som nu ska säljas på auktion i England.
Sveriges genom tiderna mest framgångsrike Formel 1-förare tävlade för Colin Chapmans Lotus-stall i flera år. Den 25 juni 1974 överlämnade Colin Chapman en Lotus Elite till Ronnie Peterson. Det var den 207:e Elite som byggts
Den nuvarande ägaren har haft den i 15 år och den har enligt auktionsfirman Historic Auctioneers inte använts på senare tid men har regelbundet startats och varmkörts. Med bilen följer en omfattande dokumentation med kvitton.
 
Auktionen avslutas den 12:e mars och bilen säljs utan reservationspris. Här är en länk till auktionsobjektet.
 

Läs mer om Formel 1 på 1970-talet!

DET SKÖNA 1970-TALET!
Klassikers stora specialutgåva om bilarna från 1970-talet är här! En hel bok om vad vi körde och drömde om när vi gick från svartvitt till färg. Hela den svenska bilmarknaden med alla märken och årsmodeller!

Objekt Tuffa jackor
Glipa i ryggen ingår i konceptet. 1970-talets reklamjackor värmer kanske själen mer än kroppen.

Saab V4 i Baja 1000
Carlsson på taket hade med sig ormserum. Avgassystemet var flyttat till taket. Nu var Saab redo för rally i Mexiko.

Alla bilar – alla år
Försäljningsstatistiken för hela 1970-talet år för år. Hela den svenska bilmarknaden på ett bräde!

Formel 1 i Anderstorp
Under tre år dokumenterade Jan Wärnelöv Formel 1-loppen i Anderstorp. Det är ett tidsdokument som gnistrar.

BMW CS Coupé
Vansinnigt vackra och dessutom med temperament som matchar utseendet. Det är lätt att haja grejen med BMW E9.

Volkswagen Kleinbus
Efter nästan 40 år i kommunens tjänst hade Sundbybergs ljudmätningsbuss inte ens rullat 5 000 mil.

Citroën GS
En teknikraket med sällan skådad balans – och allt paketerat i en lagom stor form till ett överkomligt pris.

Chevrolet Chevelle SS  
Brutal kraft och finlir i skön förening. Renoveringen av Arne Skogs Chevelle gick långt förbi vad fabriken förmådde.

Volkswagen 411/412
Den sista luftkylda personbilen från Volkswagen. Blev den också den bästa?  

Matra Rancho
Simca 1100 klev in i en telefonkiosk och ut kom om inte som en superhjälte så i alla fall en helt ny bilklass!

Opel Ascona
Ett sturskt nylle från Rüsselsheim som inte tappat formen. Tvärtom har nog många blivit starkare med åren.  

Alfa GT 1600 vs Fiat 124 Sport
På 1970-talet var Alfa och Fiat arga konkurrenter, inte koncernbröder. Dubbla överliggande kamaxlar förenar.

BMW 02-serien
Nolltvåan är en av BMW:s viktigaste modeller någonsin. Det räcker med att köra en för att man ska förstå varför!

Mercedes 450 SE med proveniens
Tjänstebilen som inte var en i mängden. Motorjournalisten Lennart Öjestens MB var ett rullande testlaboratorium.

Volkswagen Passat
Första generationen Passat hade designen, användbarheten och vägegenskaperna. Men var den en VW?

Ford Granada Coupé
Bred, mjuk och väldigt inbjudande. Ford Granada hade allt det och dessutom gärna en sexa under huven.

Mercedes Kompakt
Diskret, modern och nästan outslitlig – om det inte hade varit för rosten.

Dokument Puchjournalen
Kundtidningen som fick en hel generation tonåringar att älska Puch. Vi träffar skaparna.

Chevrolet Camaro
Maffig och slitstark V8, sportiga linjer och robusta väg-
egenskaper. Andra generationen Camaro hade allt!

Volvo 142 1973
Många tycker att sjuttiotrean är den optimala årsmodellen av 140-serien. Håkan Jagendahl håller med.

Den perfekta klassikern
Åke Nyberg funderar på förbättringar av sin 1970-talare. Men bäst av allt är kanske att göra ingenting alls?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.