Nästa artikel
Mazdas wankelraket!
Reportage

Mazdas wankelraket!

Publicerad 2 maj 2022 (uppdaterad 2 maj 2022)
Snygg, tekniskt spännande och prisvärd blev den en supersuccé i USA 
och banade väg för märket. I övriga världen var det många som missade den – det är det hög tid att rätta till!

Varvräknarnålen klättrar snabbt uppåt och den ilskna bisvärmen som vaknade redan vid tomgång blir allt argare. Motorörat säger att det börjar bli dags att tänka på nästa växel men jag håller i några sekunder till och när 4 000 r/min passeras belönas jag med en liten extra skjuts som håller i sig tills en varningssignal börjar ljuda vid 6 500 r/min.

Det är lätt att få för sig att Mazda succéartade lansering av folksportisen MX-5 i Chicago 1989 kom från ingenstans men faktum är att företaget redan hade gediget ett sportvagnsarv. I mars 1978 drog man täcket av den nya RX-7. Då hade Mazda redan serieproducerat bilar med rotationsmotorer i över tio år och man närmade sig med stormsteg en miljon producerade enheter.

Mazda RX-7 låg helt rätt i tiden, designchefen Matasaburo Maeda hade lyckats med företagets ambition att skapa en form som gick hem i alla länder. Den låga, hala karossen med halvkombilucka i glas hade ett slimmat luftmotstånd och uppfällbara strålkastare. Parallellerna till Porsche 924 som debuterat två år tidigare var svåra att inte dra men Mazdan var nättare i anslaget och den spännande tekniken tilltalade entusiasterna.

Enda motoralternativet var en tvåskivig wankelmotor som hämtats från RX-3, här gav den 100 hk vid 6 000 r/min. För att hålla kostnaderna och därmed försäljningspriset nere satt det en stel axel med trumbromsar bak och i basmodellen var lådan fyrväxlad.

 

Med den kompakta motorn placerad i höjd med fram­axeln är viktfördelningen i det närmaste idealisk, i alla fall med full tank. Det känns att bilen är lätt i fronten och det är enkelt att hitta rätt linje även om styrningen kunde ha varit lite mer direkt.

Varvtalsvarnaren sjunger allt oftare ju längre dagen går men det är inget att oroa sig för, Mazda uppmanade tvärtom sina kunder att varva mycket för att hålla motorn i trim. Den klarar betydligt mer än de 7 000 r/min som den är begränsad till.

Ett längre reportage om Mazda RX-7 finns i Klassiker nr 4/2022. Köp den här nedan och få hem tidningen med posten!

Mazda, Porsche, Volvo och mycket mycket mer kul att läsa om.

Ur innehållet:

Ögonblicket Rekord i Upplands Väsby
En försmak av framtiden i IC:s station där kaffe, korv och tidningar har trängt undan bensin och diesel.

Porsche 911 DP1 Zirkelbach
Chansen är stor att du minns den; rekordknäckaren från Hässleholm som dammade av nybyggda E4:an i 315 km/h!

Nya auktionssajter för entusiaster
Intresset för att sälja entusiastbilen på auktion växer: Collecting Cars och Bidders Highway vill ta marknadsandelar.

Vi ses i Jönköping!
Klassiker drar till Bilsportmässan på Elmia i påsk. Vi tar med oss balla bilar – och en elbilsexpert till vår Mars II Electric.

Automobilia Läsvärt 
Nöj dig inte med lättflyktiga rader på nätet, köp en bok i stället! Informativt, snyggt och kanske till och med lukrativt.  

Moped Monark M51 Sport
Sportigt snygg, men nog mer att titta på än att köra. Vissa drömmar är bättre innan de blir verklighet.

Listverket Reservhjulsplacering
På huven, under huven, i skärmen... Uppfinningsrikedomen för att få plats med hjulet ingen vill använda är stor.

Sverigeresan Fiat 600 längs Klarälven
Lill-Fian var knappt mer än provkörd när Klassiker gav sig ut för att korsa broar och följa Värmlands vattenvägar.

Pontiac T-37 1971
Inte så stor i USA, rejält stor i Sverige. Drick-Axels gamla amerikanare gjorde intryck när nuvarande ägaren var pojk.

Här har du mitt billiv!
Bläddra i fotoalbumet och minns bilarna – det har Tommy och Britta Granholm gjort. Gör det du med!

Försäkringsguide Välj rätt bolag!
Vilket är viktigast för dig? Lägst pris eller störst frihet? Vi jämför villkoren och tipsar om viktiga saker att tänka på.

Klassikerguiden Volvo 745-945
Jodå, visst är det dags för en krispigt kantig kombi att bli din nästa entusiastbil! Rymlig. Praktisk. Rolig!

Våra Klassiker
En Lords känsliga detaljer. En Twingo som självläker. 

Läsarnas Klassiker
Chevrolet Corvair, Vespa 400 och Peugeot 403 Familiale.

Fixa själv Vakna Patient 106 – del 2
Inga gissningar, inget hit-och-dit – Jon Remmers tar 
greppet på vår Peugeots budgetinsprutning. Succé!

Evenemangskalender
Lita inte på Ledin; Klassikersommaren är lång, inte minst om du tjuvstartar lite. Kolla här vad som finns att göra!

Mazda RX-7 1985
Supersuccé i USA och manegekrattare för Miata men tyvärr lite av en doldis i Sverige. Det är dags att ändra på det.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.