Nästa artikel
Unik kartläggning: Här är provbilarna som skapade Saab
Reportage

Unik kartläggning: Här är provbilarna som skapade Saab

Publicerad 10 juni 2022
Saab byggde flera provbilar som kördes hårt och långt. Med unikt arkivmaterial kartlägger vi vad som hänt med bilarna.

I dagarna är det 75 år sedan Saab 92 premiärvisades. Men när publiken mötte den nya bilmodellen hade 24 provbilar redan byggts.

Exakt vad som hänt med bilarna som föregick den så kallade Ursaaben är ofta föremål för gissningar och spekulationer, men för första gången kan nu Saab Cars Magazine tillsammans med unikt arkivmaterial från Saab Car Museum avslöja vad som hänt med alla de 24 bilarna.

– Det här är ett fantastiskt detektivarbete som alla Saabfans vill läsa. Vi berättar historien om bilarna som kanske hamnat i skymundan, men som spelade en enormt stor roll för Saabs framtid som biltillverkare, säger Claes Johansson, chefredaktör för Saab Cars Magazine.

Med hjälp av fotografier, fordonshandlingar, testprotokoll, berättelser från dem som var med och till och med rykten, följer vi spåren tillbaka – hela vägen till 92 001 som färdigställdes sommaren 1946. Resultatet kan du läsa i senaste Saab Cars Magazine.

Flera av bilarna kördes hårt av Saabs testförare. En tur till Skåne på tre timmar gav en imponerande snittfart och 12 000 mil på ett halvår var inte ovanligt.

”Tidvis gick bilen i treskift där förare avlöste varandra”, skriver Henric Tungström om Saab 92 005.

Läs hela reportaget i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine som du kan köpa här. Du som besöker Saabfestivalen i Trollhättan kan även besöka oss på plats den 10–12 juni. Välkommen!

Saab Cars Magazine #8

Det här kan du bland annat läsa om:

Saab 99 Limousine
När Kung Carl XVI Gustaf skulle på långresa i USA levererade Saab en förlängd Saab 99 med automatlåda och extra mycket benutrymme. Mörkblå såklart. Den märkvärdiga bilen fick säkert en och annan amerikan att höja på ögonbrynen! Efter fullgjord tjänstgöring degraderades den snart till att bli en vardaglig skolskjuts. Den var på vippen att bli skrot när en Saabentusiast köpte den påbörjade en mödosam renovering. Nu är den klar … och vi ringde Kungen!

Inget för biljakter.
Tidernas snällaste polisbil måste vara Saab 95. Den saknar två dörrar och en del hästar under huven för att kunna ta upp jakten på buset. Men där bak trivs en schäferhund – och det var så den användes. Vi spanar in Polistekniska museets unika polisbil.

Saab+Scania= Sant
Så gick det till när lastbilar, stridsflyglan och personbilar hamnade under ett och samma varumärke. Turbon? Tacka Scanias ingenjörer för den!

Saabs förtrupp!
Innan ordinarie serieproduktion startade av Saab 92 i december 1949 gjordes en förserie på 20 vagnar. Vi djupdyker in i historien om varje exemplar. 92019 är vår projektbil – nu får en ny – sliten! – lack. Och 92007 provkör vi grundligt. Den som ägdes av formgivaren Sixten Sason.

Lågmilaren 900 Aero.
Vilken snackis den blev, en Saab 900 Aero med under 3 000 mil på mätaren. Det blev prisrekord, men innan auktionen var avslutat gjorde SCM en unik provkörning. Den sista turen?

Så köper du din Saab V4
Köpguiden till bussigaste bilen. Gå inte i fällorna som vi har gjort. Här är knepen, priserna, lusten. Allt om Saab V4!

Saab 99 EMS vs Volvo 140 GL
Det mest exotiska Sverige hade att erbjuda. Två vardagsbilar i gåbortkostym. Idag snudd på utrotade. Vi låter de svenska drömbilarna tampas ännu en gång!

Saab – made in Denmark!
Att Saab tillverkats i Finland vet de flesta, men Danmark? Jo. Under en kort period var det ekonomiskt mer smart att låta danskar göra jobbet. Unika bilder från en ganska stillsam bilfabrik!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.