Nästa artikel
På provtur i Sixten Sasons egen Saab 92
Reportage

På provtur i Sixten Sasons egen Saab 92

Publicerad 11 juni 2022
Saab Cars Magazine kartlägger historien bakom världens tredje äldsta Saab 92.

En tidig försommarmorgon lyckades Claes Johansson fånga världens tredje äldsta Saab 92 i precis rätt ljus. Just det här exemplaret ägdes senare av självaste Sixten Sason, ansvarig för både form och en stor del av det tekniska idéinnehållet i den bil han nu blir ägare till.

– Det var i hans anda vi letade oss runt i Stockholm i jakt på motiv och stämningar, säger Claes Johansson, chefredaktör för Saab Cars Magazine där du kan läsa reportaget i sin helhet.

Tillsammans med arkivmaterial från Saab Car Museum har han kartlagt bilens intressanta historik som testbil, ned till minsta anmärkning från förarna.

– I dag är 92 007 resultatet av årtionden av bruk och renovering. Ändå är helheten intakt, en genuin bil som bortom den snygga ytan blottar den lite mer oborstade provbilens natur, säger Claes Johansson.

Läs hela reportaget i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine som du kan köpa här. Du som besöker Saabfestivalen i Trollhättan kan även besöka oss på plats den 10–12 juni. Välkommen!

Saab Cars Magazine #8

Det här kan du bland annat läsa om:

Saab 99 Limousine
När Kung Carl XVI Gustaf skulle på långresa i USA levererade Saab en förlängd Saab 99 med automatlåda och extra mycket benutrymme. Mörkblå såklart. Den märkvärdiga bilen fick säkert en och annan amerikan att höja på ögonbrynen! Efter fullgjord tjänstgöring degraderades den snart till att bli en vardaglig skolskjuts. Den var på vippen att bli skrot när en Saabentusiast köpte den påbörjade en mödosam renovering. Nu är den klar … och vi ringde Kungen!

Inget för biljakter.
Tidernas snällaste polisbil måste vara Saab 95. Den saknar två dörrar och en del hästar under huven för att kunna ta upp jakten på buset. Men där bak trivs en schäferhund – och det var så den användes. Vi spanar in Polistekniska museets unika polisbil.

Saab+Scania= Sant
Så gick det till när lastbilar, stridsflyglan och personbilar hamnade under ett och samma varumärke. Turbon? Tacka Scanias ingenjörer för den!

Saabs förtrupp!
Innan ordinarie serieproduktion startade av Saab 92 i december 1949 gjordes en förserie på 20 vagnar. Vi djupdyker in i historien om varje exemplar. 92019 är vår projektbil – nu får en ny – sliten! – lack. Och 92007 provkör vi grundligt. Den som ägdes av formgivaren Sixten Sason.

Lågmilaren 900 Aero.
Vilken snackis den blev, en Saab 900 Aero med under 3 000 mil på mätaren. Det blev prisrekord, men innan auktionen var avslutat gjorde SCM en unik provkörning. Den sista turen?

Så köper du din Saab V4
Köpguiden till bussigaste bilen. Gå inte i fällorna som vi har gjort. Här är knepen, priserna, lusten. Allt om Saab V4!

Saab 99 EMS vs Volvo 140 GL
Det mest exotiska Sverige hade att erbjuda. Två vardagsbilar i gåbortkostym. Idag snudd på utrotade. Vi låter de svenska drömbilarna tampas ännu en gång!

Saab – made in Denmark!
Att Saab tillverkats i Finland vet de flesta, men Danmark? Jo. Under en kort period var det ekonomiskt mer smart att låta danskar göra jobbet. Unika bilder från en ganska stillsam bilfabrik!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.