Nästa artikel
”Jag fick den gratis”
Läsarnas klassiker

”Jag fick den gratis”

Publicerad 15 augusti 2022
Rolf Frans från Närpes i Finland behövde inte köpa sin Klassiker – han fick en Saab 96!

Jag har en Saab 96 som jag fått gratis av en person som jag inte kände eller tidigare träffat. Jag hade min arbetsbil på verkstaden och satt vid kaffebordet, väntade på att servicen skulle bli klar. En annan kund satte sig vid samma bord och undrade om jag var intresserad av gamla bilar då jag hade Klassiker- och Klassikot-tidningarna med mig. Vi började diskutera gamla bilar. Plötsligt sa han att han hade en Saab 96 som han kunde ge bort om jag lovade att få den under tak och att den helst skulle den renoveras till körbart skick.

Då hans bil blev klar for vi och tittade på Saaben, jag sa att jag nog var intresserad men inte hade rum för den just då. Det gick nästan ett år då jag då och åkte förbi tomten för att kolla om den fortfarande stod kvar.

Det var ju det där med att en person jag inte kände ville skänka sin bil till mig som gjorde att jag till slut frågade om erbjudandet fortfarande gällde – det gjorde det! 

Golvet visade sig vara i stort behov av ny plåt. Eftersom jag inte ens ägde någon svets så fick jag börja med att inhandla Mig-svets och arbetsredskap för plåt. Det tog en vinter att göra svetsjobbet eftersom jag gjorde om de första plåtreparationerna. Hela tiden skärpte jag kravet på hur bra det skulle bli. Till slut insåg jag att det fick bli så bra som jag klarade.

Jag har hållit kontakt med tidigare ägaren under renoveringen och han har också varit och tittat på bilen. Nu har nästan allt varit bortmonterat, åtgärdats och återmonterats. Eftersom jag inte gjort något sådant här tidigare blev det att ofta fråga råd och ibland få låna verktyg jag inte hade. Bilentusiaster är hjälpsamma människor!

Det jag inte gjort själv är att lackera bilen, jag är på det klara med att det inte skulle blivit tillräckligt bra. Nu är den godkänd som museifordon. I Finland motsvarar det ungefär de fördelar som automatiskt kommer för bilar äldre än 30 år i Sverige. Renoveringen tog två år och det var en lärorik process.

Saab Cars Magazine #8

Det här kan du bland annat läsa om:

Saab 99 Limousine
När Kung Carl XVI Gustaf skulle på långresa i USA levererade Saab en förlängd Saab 99 med automatlåda och extra mycket benutrymme. Mörkblå såklart. Den märkvärdiga bilen fick säkert en och annan amerikan att höja på ögonbrynen! Efter fullgjord tjänstgöring degraderades den snart till att bli en vardaglig skolskjuts. Den var på vippen att bli skrot när en Saabentusiast köpte den påbörjade en mödosam renovering. Nu är den klar … och vi ringde Kungen!

Inget för biljakter.
Tidernas snällaste polisbil måste vara Saab 95. Den saknar två dörrar och en del hästar under huven för att kunna ta upp jakten på buset. Men där bak trivs en schäferhund – och det var så den användes. Vi spanar in Polistekniska museets unika polisbil.

Saab+Scania= Sant
Så gick det till när lastbilar, stridsflyglan och personbilar hamnade under ett och samma varumärke. Turbon? Tacka Scanias ingenjörer för den!

Saabs förtrupp!
Innan ordinarie serieproduktion startade av Saab 92 i december 1949 gjordes en förserie på 20 vagnar. Vi djupdyker in i historien om varje exemplar. 92019 är vår projektbil – nu får en ny – sliten! – lack. Och 92007 provkör vi grundligt. Den som ägdes av formgivaren Sixten Sason.

Lågmilaren 900 Aero.
Vilken snackis den blev, en Saab 900 Aero med under 3 000 mil på mätaren. Det blev prisrekord, men innan auktionen var avslutat gjorde SCM en unik provkörning. Den sista turen?

Så köper du din Saab V4
Köpguiden till bussigaste bilen. Gå inte i fällorna som vi har gjort. Här är knepen, priserna, lusten. Allt om Saab V4!

Saab 99 EMS vs Volvo 140 GL
Det mest exotiska Sverige hade att erbjuda. Två vardagsbilar i gåbortkostym. Idag snudd på utrotade. Vi låter de svenska drömbilarna tampas ännu en gång!

Saab – made in Denmark!
Att Saab tillverkats i Finland vet de flesta, men Danmark? Jo. Under en kort period var det ekonomiskt mer smart att låta danskar göra jobbet. Unika bilder från en ganska stillsam bilfabrik!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.