Nästa artikel
Nyskapande nittiotal från AC
Reportage

Nyskapande nittiotal från AC

Publicerad 25 augusti 2022
Med gamla anor i modern förpackning skulle AC göra comeback - igen.

AC cars har på något sätt krumbuktat sig fram genom historien i över 120 år.  Gått i graven och återuppstått som en Fenix fler gånger än vad som går hålla räkningen på. 

På åttiotalet sög man fortfarande på Cobrakaramellen - succén som hade kommit redan 1963 baserad på sportbilen Ace.   Nu var det 1986 och Autokraft tog över rodret hos AC och byggde vidare på Cobra mk.IV 
Nu var tiden minst sagt mogen för en ny modell. En prototyp som kallades Ace of Spades visade upp 1986. Sen gick det lite trögt. 

Designfirman IAD kopplades in på fallet och dom hade god tid på sig. AC/Autokraft fick vända på slantarna så man byggde om Ace of Spades några gånger och 1991 presenterades den igen med med treliters Ford V6.    
Man var inte klar där, först 1993 kunde den färdiga modellen visas upp - nu under namnet Brooklands Ace. 
 

Man tyckte V6:an var lite för klen så nu användes samma Ford 302" V8 som i Cobra mk.IV.  Den hade aluminiumkaross som  vilade på ett chassi av rostfritt stål. Suffletten var elmanövrerad. 

 

AC har aldrig varit synonymt med massproduktion, så blev inte heller Brooklands Ace.  46 stycken gjordes fram till 1996 när AC gick i putten igen. 

Men sådant har ju inte stoppat AC förut, omgående reste man sig igen nu under täcknamnet  AC car group ltd. 
En lite uppsnofsad Ace såg dagens ljus 1997 och började säljas igen året efter. Nu kallades den bara Ace V8.

Nu blev motoralternativen fler. En 3,5 liters Lotus V8 på 251 hästkrafter följt av en avancerad 4,6 liters maskin med 32 ventiler och dubbla kamaxlar och insprutning samt två varianter på den gamla 302" Ford V8:an. Standardmotorn på  240hk och en kompressorvariant som gav hela 320hk.

Det var ganska många alternativ fördelat på de tolv bilar som gjordes.  
Det nyuppståndna AC car group drevs av en Sydafrikansk affärsman så nu tillverkades chassit i Sydafrika och bilarna slutmonterades i Coventry. 

Ace V8 fanns i listan fram till och med år 2000 och man hade då även gjort två coupéer som liksom femtiotalets föregångare kallades Aceca

 

Sedan försvann AC en kort period igen för att 2002 återuppstå som AC Motor holdings  baserat på Malta. Men någon fortsättning på Ace var det inte tal om - men den enastående överlevnadskonstnären AC existerar i någon form än idag. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.