
Det var 1981 som djärva tankar började florera hos BMW – varför inte presentera en avancerad och dyr sportkupé som skulle få hela världen att tappa hakan? En statement-bil ritad från grunden med siktet inställt på de lyxigaste kupéerna från Mercedes och Aston Martin – givetvis med tolvcylindrig motor och med lyxig, banbrytande teknik. Med kommersiella framgångar som 3- och 5-serierna fanns det gott om pengar och självförtroende hos BMW och 1984 fick projektet grönt ljus och startade på allvar.

Tolv cylindrar, fem liter och 300 hk – och 450 Nm i vrid.
Designarbetet blev färdigt 1986 och själva konstruktionen av bilen påbörjades med för tiden avancerade CAD-moduler. Året därpå inleddes tester med de första körbara prototyperna, totalt uppemot hundra stycken. De dyra testvagnarna skulle pressas på alpvägar, gå för fullt i hundratals mil runt Nordslingan på Nürburgring och köras in i betongväggar i åtskilliga krocktester.

Klassisk BMW-förarplats. Notera den manuella lådan, närmast otänkbart idag tyvärr.
Efter en miljard spenderade D-mark på utveckling drogs skynket av nya BMW 850i på Frankfurtsalongen i september 1989. Ersättaren till 6-serien liknande ingen annan BMW i produktion och fick den tre år gamla 7-serien att kännas rent av daterad.

BMW 8-serie hintade om ett nytt decennium och intresset var stort, 5 000 köpordrar tecknades åtta dagar före den officiella premiären. I senaste numret av Klassiker finns ett längre reportage om BMW 850i – finns i din butik nu eller köp den i vår webbshop. Kolla här nere!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.