Nästa artikel
”Vi sålde motorerna – men fick köpa tillbaka dem igen”
Reportage

”Vi sålde motorerna – men fick köpa tillbaka dem igen”

Publicerad 7 december 2022
Det blev varken 9-5 eller 9-4X som blev sista Saaben. Istället återuppstod Saab 9-3 efter konkursen och levde vidare en kort tid. Vi tittar närmare på ett samlarexemplar.

Beslutet att sätta Saab 9-3 i produktion efter konkursen var vågat – tillverkningen hade legat nere och modellen började bli till åren.

Men genom att begränsa valmöjligheterna till en motor, två färger och två växellådor kunde tillverkningen sättas igång. I senaste utgåvan av Saab Cars Magazine finns reportage om ett fantastiskt välskött exemplar som hade kunnat rulla av bandet igår.

Vi har även fått en pratstund med Frank Smit som var en av knappt 70 personer som anställdes direkt av konkursförvaltaren för att driva verksamheten vidare.

En av hans första uppgifter blev att sälja av komponenter som fanns i lager, bland annat tusentals motorer. Men när Nevs tog över sattes ett mål att köra igång produktionen igen om bara några månader.

– Jag började direkt jaga komponenter, bland annat fick jag köpa tillbaka de motorer jag sålt en gång, säger han.

Läs hela artikeln i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine som du hittar här!

Saab Cars Magazine #9

SVERIGES SAABTIDNING #9

Gunnar Palm – kartläsarlegenden
Läs om de legendariska rallytävlingarna med Erik Carlsson bakom ratten. Tidernas mest uthålliga förare, men också en kartläsare i världsklass. Varför gick de skilda vägar efter alla triumfer. Journalisten Eric Lund ger intervjuar legenden Gunnar Palm. 

Den bortglömda herrgårdsvagnen!
Ordet tidskapsel är lätt att använda slarvigt. Men när en hel herrgård i Jämtland stannat upp i tiden … och det i garaget står en Saab 95. Den excentriska gårdsägarnas sista bil. En overklig och lite vacker historia av Henric Tungström.

Ursaaben mitt i verkligheten
Om vi kunde tänka oss att hänga med Saab 92001 på sin första och sista besiktning? En sådan fråga hinner inte nå frågetecknet innan vi var på plats. En helt vanlig – historisk – dag i Trollhättan.

Allt om sista Saaben! Tillverkad av NEVS
Redan samlarobjekt, den allra sista Saab 9-3 Aero. Den som slutade tillverkas 2014 och endast fanns i två kulörer. Den som några få beställde på nätet. Vilken historia!

Köpguide: Saab 99
Bussiga bilen. Antingen som lite spinkig och sirlig i linjerna. Eller som den bussiga vardagskamraten med überstötfångare och sköna stolar. Så hittar du din Saab 99.

Saab 99 Turbo 1980
Herrejösses, finns det så här fina bilar? Japp. Vi kollar in en unik turboklassiker som bara gått 3 500 mil sedan ny. Mums.

Saab 96. Indiskt gul. Med hönstrappa.
Carina sålde aldrig sin 18-årsbil. Den hade ju både spoiler och farthöjande dekaler. En klassiker som åldras med behag.

Dödens motorcykel – med Saabmotor
Han kallade Döden. Säkert av en anledning. Men hans motorcykel med rytande Saab tvåtaktsmotor sjuder av liv. Vilken skapelse!

Emma och 90:an
Emma Hurtig är lokaltidningsreporter. Med trygg hand zick-zackar hon genom Västergötland i jakt på nyheter. I en outslitlig Saab 90.

Sanningen om Saab-cigaretterna
Fanns de i verkligheten? Ett påhitt i efterhand? Vi skingrar rökridåerna kring Saabs märkligaste reklamsatsning.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.