Nästa artikel
”Jag prutade 20 000 kronor på bilfirman”
Läsarnas klassiker

”Jag prutade 20 000 kronor på bilfirman”

Publicerad 22 december 2022 (uppdaterad 29 december 2022)
Leif Matsson lyckades storpruta på en nästan ny 240 – det har han inte ångrat. Han har den fortfarande kvar efter 32 år.

Leif Matsson såg en annons i Karlshamnstidningen hösten 1990 om att Bilorama hade fem stycken begagnade 240 som såldes för enhetspriset 80 000 kronor styck. Någon Volvo hade Leif inte haft tidigare, men han kände en bilsäljare hos Volvohandlaren. Bredvid de fem bilarna för 80 000 kronor fanns en till 240 som var i bättre skick men som kostade 100 000 kronor. 
– Jag satte över prislappen med det lägre priset på den bilen för att skoja med honom och sa att jag var intresserad av den, säger Leif Matsson. Men han sa att han inte kunde sälja den för det priset. När jag då gick därifrån och precis var på väg ut genom dörren så ropade han att jag fick bilen för 80 000 kronor!
 

Det var 32 år sedan och Leif som nu är 76 år har varit sin Volvo trogen. Miltalet börjar närma sig 18 000 men rost, bucklor och annat slitage kan man inte se på bilen. Leif tyckte det var bra att sätta på en överdragsklädsel då barnen fortfarande var små och den sitter kvar. Fortfarande använder han sin 240 året om men den står i garage. 
– Jag har den som bruksbil, men jag ger mig inte iväg om det är en massa snö. Det får vara torra vägar. 
 

Årsmodell 1988 innebar inte så stora nyheter. B230F-motorn fick ökad effekt med tre hästkrafter till totalt 116 hk. 
Leif har bara fått byta slitdelar som bromsdetaljer och avgassystem. Oljebyten sköter han själv. 
 

På senare år har han märkt hur många lägger märke till bilen när han är ute och kör. En som gjort det var Lasse Johansson som arrangerar 240-dagen, en bilträff enbart för Volvo 240. Lasse hälsade på Leif och bjöd in honom till träffen. Tre gånger har juryn på träffen gett honom pris som en av de fem finaste originalbilarna. 
– Det är roligt att se att man tittar på en när man är ute och kör och att min Volvo uppskattas. 
 

Gör som andra Klassikerläsare – visa vad du har! Det räcker med ett par bilder och några rader text. Vi fixar resten! Mejla till red@klassiker.nu

Volvo 240 - Klassikers samlarserie #17

SVENSKTOPPEN!

240-serien gick rakt in på en förstaplats i den svenska försäljnings­statistiken. Även utomlands sålde 240 bra och blev för många definitionen av Volvo. Här är Klassikers bästa artiklar om Sveriges mest tillverkade bilmodell!

INNEHÅLL:

Volvo 240 – designarbetet
Nitton år utan större formsvackor. Vi detalj­studerar designen på Volvos största succé. Från underbett till turbohett! (Klassiker 10/2014)

Köpguide De sista årsmodellerna
Garanten för stabilt oproblematiskt svenskt familje­liv kan köpas för pengar! (Klassiker 6/2013)

Udda variant Gasbilen
Redan för 40 år sedan experimenterade Volvo med alternativa drivmedel. (Klassiker 1/2008)

Volvo 244 DLS
Östberlins gator skulle bli lite tjusigare. Då ­beställdes 1 000 Volvo. (Klassiker 7/2013)

Volvo 244 vs Mercedes 200
Mjuka färger på bilar för mjuk körning. KundeVolvo matcha kvalitetsgiganten Mercedes?(Klassiker 10/2014)

Grupp A DTM-vinnaren!
1985 var året då den flygande tegelstenen regerade på Europas banor. Här är Per Sturesons vinnarbil från DTM! (Volvoklassiker 2019)

Hemligheten 242 GTC
Prototypen med kaross från 262C, inredning från 242 GT och nådde aldrig offentligheten. Inte förrän nu. Unikt material! (Volvoklassiker 2017)

Renoverad Volvo 244 GLE
Joakim valde årsmodell och bokstavsbeteckning med omsorg. Sedan var det bara att börja svetsa. (Klassiker 2/2017)

Köpguide Volvo 245 Turbo
Om Volvo är synonymt med kombi så är 80-talsbilar lika med turbo. Vad kan då vara bättre än 245 Turbo? (Klassiker 8/2017)

Fixa själv Kamremsbyte
Volvo har inte en kamrem i höghållfast stål. Det händer faktiskt att den måste bytas. (Klassiker 6/2011)

Fixa själv Montera Air Condition
Det är mycket jobb för lite luft. Men vi provar att flytta en luftkonditionering till Fredrik Nyblads Volvo 240. (Klassiker 7/2018)

Sverigespaning efter 240
Vi tar tempen på Sveriges 240-bestånde 25 år efter nedläggningen. Och så köper vi en egen. Eller förresten vi köper två! (Klassiker 3/2018)

Volvo 242 GT 1978
Släpp sargen hockeymorsor, nu är Volvo kul igen! 242 GT var en helomvändning som ledde Volvo in i en roligare framtid. (Klassiker 2/2019)

 

Samlarutgåvan består av 100 sidor artiklar om Volvo 240 ur Klassikers produktion. Artiklarna är publicerade mellan 2007 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.