Nästa artikel
Tre syskon i Fremont 1964
Reportage

Tre syskon i Fremont 1964

Publicerad 15 mars 2023

 

Här står tre av GM:s nya mellanmodeller redo att bromstestas.

Vi är i Fremont, Kalifornien 1964 och här testas bromsarna innan dom får rulla vidare och få sin OK-stämpel i blocket.

Längst fram står årets nyhet – Chevelle.   
Det var Chevrolets tillskott i segmentet mid-size som blev mer och mer populära. Dom växte även till sig ett snäpp för 1964.  Generella mått för dessa bilar var drygt fem meter på längden och cirka 1,95 tvärs över. Ingalunda några småbilar alltså.  

Pontiac, Buick och Oldsmobile lanserade sina mid-size redan 1961. Skälet till att det dröjde så länge för Chevrolet var för man hade satsat på Corvair redan 1960.  Den var då en särling med sin svansmotor och kvalade in något under mid-size.  Den blev inte den volymmodell man hoppats på så sent omsider kom den nya Chevelle för årsmodell 1964.  Det gick vägen – nästan 300 000 Cheveller såldes detta år. Tre varianter fanns – simpla Chevelle 300, Malibu och den lite tuffare Malibu SS som bara fanns som coupé och cabriolet. 

I mitten Buick Special De Luxe som tvådörrars coupé. Buicks modell fanns i också i tre varianter. Enkla Special utan sidolist och annat, Special De Luxe, och den mer påkostade Skylark med bred list längs hela sidan. Buick lyckades sälja närmare 200 000 av dom här 1964. 

Längst bort - är det en Cutlass eller F-85 som modellen egentligen hette? Cutlass  separerades några år senare till en egen modellserie men än så länge var den en F-85 Cutlass. 
Nytt för detta år var mer pulver i Oldsmobilen i form av 4-4-2 paketet . Än så länge ett tämligen anonymt tillval som gav 310 hästkrafter. 

I kön bakom står det fjärde syskonet i mid-sizefamiljen – Pontiac Tempest.  Den hade börjat lite märkligt 1961 med fyrcylindrig motor med en transaxel böjd 15 grader till växellådan bak.  
Men det blev ingen succé så för 1963 rättade man in Tempest i ledet med de andra. Eller inte helt, för det med Tempest som utgångspunkt man gjorde snöbollen som startade en lavin - GTO. 
I den satt en 389" V8 på drygt 350 hästkrafter och prestanda som fick folk att baxna.  

Några år senare var det dessa mellanklassbilar som oftast blev synonymt med muskelbilar. Hästkraftskriget startade här någonstans – för att så småningom tyna bort i början av sjuttiotalet.  
 
 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.