Nästa artikel
Bara för Mini-krockar!
Reportage

Bara för Mini-krockar!

Publicerad 16 januari 2023 (uppdaterad 16 januari 2023)
På 1970-talet kom en våg av säkerhetsexperimentbilar. Även ålderstigna konstruktioner som Minin användes för att skapa det man ansåg var framtidens krocksäkerhet.

I början av 1970-talet gick en rad biltillverkare med i det så kallade ESV-programmet. Förkortningen stod då för Experimental Safety Vehicle och tanken var att man vid konferenser skulle dela med sig av sin forskning. 

Den femte konferensen hölls i London 1974. Därför var det en fråga om nationell prestige att British Leyland kunde visa upp en rad av säkerhetsexperimentbilar. Fem olika bilar byggdes, minst var den som var baserad på en Mini Clubman. SRV4 som den kallades skulle med sin mer utdragna front vara mer fotgängarvänlig vid en krock. Den hade också längre axelavstånd än den vanliga Minin. Bensintanken var placerad under baksätet och en annan förbättring av krocksäkerheten var att dörrarna var förstärkta. 


I fallet med SRV4 får vi nog vara glada att det slutade vid ett experiment, Minin kunde fortsätta att tillverkas ända till i oktober 2000 utan utdragen front. 
 

Mer skrämmande krocksäkra bilar i Klassiker 1/2023!

Kalender på köpet!


Ur innehållet:

Ögonblicket Mobil Nynäsmack
En alldeles ny Chevrolet lastbil utrustad med bensinpump och oljebar – är mc-åkaren på DKW den allra första kunden?

Saab 900 Turbo "Lyx" 1983
Tvåfärgslackering, läderklädsel och bekvämligheter drivna med el – lyxpaketet till Saab 900 Turbo gjorde skäl för namnet. 

Läsarnas Klassiker
Daniel har äntligen hittat en Siata Spring, Bengt har skapat ideal-PV:n och Thomas Dodge Coronets är redo att köras. 

Automobilia Praktiska prylar
Dammsugare, kaffekokare och bilkuddar – det fanns gott om nyttigheter att komplettera utrustningen  med.

Sverigeresan Volvo 244 Västmanland
Jubel i busken! Vi ger oss ut på resa i Volvos jubileumsbil från 1977 – just när Sverige är som grönast.

Listverket Säkerheten framför allt 
Extra vaddering, periskopbackspeglar och fotgängarfångare – när bilen skulle bli säkrare skyddes inga medel.

Dags att rösta Årets Klassiker 2023
Tolv kandidater – nu ska du välja vilken som är din favorit. Alla som röstar har chans att vinna finfina priser!

BMW 3.0S 1972
Johan Perers-Hovlinds barndomsminnen är sexcylindriga – nu skapar han nya i den kvicka familjesedanen.

Moped NSU Quickly TT
Italiensk till formen men tysk i precisionen. Dessutom ritad av Pelle Petterson!

Renoveringen Mercedes 200 1987
Från nyskick till rosthög och tillbaka till nyskick igen. Stefan Johansson har genomfört en otrolig renovering!

Våra Klassiker
Carl lastar Mini 1000 Pickup, Calle hittar stötfångare till Opel Kadett, Nortvolt studerar Mars II Electric och Björn skickar sin BMW till doktorn – helt i onödan.  

Hobbyn & jag Drömdieseln
Från Volkswagen Phaeton V10 till Citroën BX på tio minuter. 

Fixa själv Att rengöra en tank 
Klassikers nya redaktionsbil hostar och stannar titt som tätt. Skit i tanken! Vi tömmer och gör rent – steg för steg. 

Guru Samla å lek Karlstad
Det hjälper att själv vara samlare om man driver butik för andra samlare. Janne uppfyller kraven med råge!

Klassikerguiden Rover P6-serien
Traditionell och konservativ? Glöm det! Ingenjörerna i Solihull tänkte verkligen utanför boxen när P6 konstruerades.  

98 Mitt liv i bilar
Rally, Opel och japansportisar – Göran Peterson har ägt och äger mycket roligt! Visa oss ditt fotoalbum du med!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.