Nästa artikel
Nu åker Mars II Electric på mässa!
Reportage

Nu åker Mars II Electric på mässa!

Publicerad 17 januari 2023
Klassikers elbil Mars II Electric är på väg till Göteborg – I veckan kommer den att finnas på Automässan.

Det var ingen räckviddsångest alls när elbilen Mars II Electric fick åka iväg från Stockholm och Klassikers redaktion till Göteborg. Den här gången åker den nämligen täckt släp! 

Från onsdag 18 januari till lördag 21 januari pågår Automässan på Svenska Mässan i Göteborg. Det är en fackmässa för den som jobbar med motorbranschens service- och eftermarknad. Elektrifiering är ett av de stora ämnena på mässan och vad passar då bättre än att Klassikers elbil Mars II Electric från 1968 finns på plats. Den är en av cirka 45 exemplar som byggdes 1967-68 av amerikanska Electric Fuel Propulsion. 

I grunden är Mars II Electric en Renault 10 som fått bensinmotorn ersatt med en likströmsmotor på 12 kilowatt. En bil exporterades till Europa och den köptes av Kungliga Vattenfallsstyrelsen. När Klassiker köpte den hade den stått i många år men nu är den åter på rull. Vattenfall InCharge har hjälpt oss att göra det möjligt. 

Reservdelsspecialisten Atoy har hjälpt oss på Klassiker med delar - framförallt batterier – och på Automässan finns Mars II Electric att se i Atoys monter C03:02. Här är en länk med mer information om mässan. 

Klassiker 1.2023 med Kalender 2023

Kalender på köpet!


Ur innehållet:

Ögonblicket Mobil Nynäsmack
En alldeles ny Chevrolet lastbil utrustad med bensinpump och oljebar – är mc-åkaren på DKW den allra första kunden?

Saab 900 Turbo "Lyx" 1983
Tvåfärgslackering, läderklädsel och bekvämligheter drivna med el – lyxpaketet till Saab 900 Turbo gjorde skäl för namnet. 

Läsarnas Klassiker
Daniel har äntligen hittat en Siata Spring, Bengt har skapat ideal-PV:n och Thomas Dodge Coronets är redo att köras. 

Automobilia Praktiska prylar
Dammsugare, kaffekokare och bilkuddar – det fanns gott om nyttigheter att komplettera utrustningen  med.

Sverigeresan Volvo 244 Västmanland
Jubel i busken! Vi ger oss ut på resa i Volvos jubileumsbil från 1977 – just när Sverige är som grönast.

Listverket Säkerheten framför allt 
Extra vaddering, periskopbackspeglar och fotgängarfångare – när bilen skulle bli säkrare skyddes inga medel.

Dags att rösta Årets Klassiker 2023
Tolv kandidater – nu ska du välja vilken som är din favorit. Alla som röstar har chans att vinna finfina priser!

BMW 3.0S 1972
Johan Perers-Hovlinds barndomsminnen är sexcylindriga – nu skapar han nya i den kvicka familjesedanen.

Moped NSU Quickly TT
Italiensk till formen men tysk i precisionen. Dessutom ritad av Pelle Petterson!

Renoveringen Mercedes 200 1987
Från nyskick till rosthög och tillbaka till nyskick igen. Stefan Johansson har genomfört en otrolig renovering!

Våra Klassiker
Carl lastar Mini 1000 Pickup, Calle hittar stötfångare till Opel Kadett, Nortvolt studerar Mars II Electric och Björn skickar sin BMW till doktorn – helt i onödan.  

Hobbyn & jag Drömdieseln
Från Volkswagen Phaeton V10 till Citroën BX på tio minuter. 

Fixa själv Att rengöra en tank 
Klassikers nya redaktionsbil hostar och stannar titt som tätt. Skit i tanken! Vi tömmer och gör rent – steg för steg. 

Guru Samla å lek Karlstad
Det hjälper att själv vara samlare om man driver butik för andra samlare. Janne uppfyller kraven med råge!

Klassikerguiden Rover P6-serien
Traditionell och konservativ? Glöm det! Ingenjörerna i Solihull tänkte verkligen utanför boxen när P6 konstruerades.  

98 Mitt liv i bilar
Rally, Opel och japansportisar – Göran Peterson har ägt och äger mycket roligt! Visa oss ditt fotoalbum du med!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.