Nästa artikel
Saab 900 Turbo Lyx, Mercadiesel med gallergrind & händelser vid ratten
avsnitt 98

Saab 900 Turbo Lyx, Mercadiesel med gallergrind & händelser vid ratten

Publicerad 27 januari 2023 (uppdaterad 31 januari 2023)
Den tvåfärgade Turbon, gasturbinmotorn som ersattes av V8 i Rover P6 och bilmissarna i SVT-succén. Dessutom de nya reglerna som gynnar bilhobbyn. Klassikers Claes Johansson, Björn Meyer och Carl Legelius är tillbaka i poddstudion!

I senaste avsnittet av Studio Klassiker har Claes Johansson retat upp sig på bilinnehållet i den hyllade tv-serien Händelser vid vatten, som just nu går på SVT.

– Trailern börjar med en bild på en grusplan vid en sjö och in kommer flera olika bilar. Då skärper jag ju ögonen. Först kom en VAZ Lada kombi med för stora hjul och vita däcksidor, trots att det ska föreställa 1973. Det var helt befängt, säger han.

Sedan gungar det in en Cadillac som enligt både Claes Johansson och Björn Meyer är alldeles för ny och som karaktärerna inte hade haft råd att köpa på den tiden. 

– Körsättet upprörde mig grovt, det var så tillgjort. Sedan är det bra att de hittat en Saab 95 polisbil, men även den är av fel årsmodell, säger Claes.

SVT-serien Händelser vid vatten har hyllats av kritikerna. Foto: Joe Maples/Apple Tree & Johan Paulin/SVT

Serien innehåller dessutom en risig Folkabuss.

– Men den är av årsmodell 1974 trots att serien ska utspela sig ett år innan. Kanske ett förhandsexemplar, skämtar Carl Legelius.

Claes tycker att serieskaparna inte skulle ha fokuserat så tydligt på just 1973, och riskera att alla bilarna blev av fel årsmodell.

– Jag var väldigt missnöjd för det är en fantastisk historia och en fantastisk bok. I det stora hela har serien fantastiska scener och koreografi.

– Det är otroliga skådespelare och en fin produktion som fått mycket beröm. Men de borde ha ringt oss när det gäller bilarna.

– Ja lyft luren bara, kunskapen finns, säger Claes Johansson.

Foto: Fredrik Nyblad

I senaste numret av Klassiker finns ett reportage om Saab 900 Turbo Lyx som lanserades 1983, en nästan sägenomspunnen modell. Reportaget går även att läsa direkt här på nätet för dig som är prenumerant eller digital Premium-medlem.

– Det här är en bil som folk pratar om. Jag minns precis var jag befann mig när jag såg en sådan här första gången. Den gjorde intryck, säger Björn Meyer.

Bilen fanns med tvåtonslackering och skotsk skinnklädsel, och var verkligen speciell på sin tid.

– Många gick och drömde om den här modellen, säger Claes Johansson.

Klassiker 1.2023 med Kalender 2023

Kalender på köpet!


Ur innehållet:

Ögonblicket Mobil Nynäsmack
En alldeles ny Chevrolet lastbil utrustad med bensinpump och oljebar – är mc-åkaren på DKW den allra första kunden?

Saab 900 Turbo "Lyx" 1983
Tvåfärgslackering, läderklädsel och bekvämligheter drivna med el – lyxpaketet till Saab 900 Turbo gjorde skäl för namnet. 

Läsarnas Klassiker
Daniel har äntligen hittat en Siata Spring, Bengt har skapat ideal-PV:n och Thomas Dodge Coronets är redo att köras. 

Automobilia Praktiska prylar
Dammsugare, kaffekokare och bilkuddar – det fanns gott om nyttigheter att komplettera utrustningen  med.

Sverigeresan Volvo 244 Västmanland
Jubel i busken! Vi ger oss ut på resa i Volvos jubileumsbil från 1977 – just när Sverige är som grönast.

Listverket Säkerheten framför allt 
Extra vaddering, periskopbackspeglar och fotgängarfångare – när bilen skulle bli säkrare skyddes inga medel.

Dags att rösta Årets Klassiker 2023
Tolv kandidater – nu ska du välja vilken som är din favorit. Alla som röstar har chans att vinna finfina priser!

BMW 3.0S 1972
Johan Perers-Hovlinds barndomsminnen är sexcylindriga – nu skapar han nya i den kvicka familjesedanen.

Moped NSU Quickly TT
Italiensk till formen men tysk i precisionen. Dessutom ritad av Pelle Petterson!

Renoveringen Mercedes 200 1987
Från nyskick till rosthög och tillbaka till nyskick igen. Stefan Johansson har genomfört en otrolig renovering!

Våra Klassiker
Carl lastar Mini 1000 Pickup, Calle hittar stötfångare till Opel Kadett, Nortvolt studerar Mars II Electric och Björn skickar sin BMW till doktorn – helt i onödan.  

Hobbyn & jag Drömdieseln
Från Volkswagen Phaeton V10 till Citroën BX på tio minuter. 

Fixa själv Att rengöra en tank 
Klassikers nya redaktionsbil hostar och stannar titt som tätt. Skit i tanken! Vi tömmer och gör rent – steg för steg. 

Guru Samla å lek Karlstad
Det hjälper att själv vara samlare om man driver butik för andra samlare. Janne uppfyller kraven med råge!

Klassikerguiden Rover P6-serien
Traditionell och konservativ? Glöm det! Ingenjörerna i Solihull tänkte verkligen utanför boxen när P6 konstruerades.  

98 Mitt liv i bilar
Rally, Opel och japansportisar – Göran Peterson har ägt och äger mycket roligt! Visa oss ditt fotoalbum du med!
Så lyssnar du
  • Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan genom att välja ett avsnitt här.
  • Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
  • Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
  • Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!

I podden pratar vi om en rad bilar och en motorcykel som auktioneras ut av Bilweb Auctions.

Här hittar du auktionen!

Mercedes-Benz S350 Turbodiesel med något oväntat i baksätet...

...nämligen ett lastgaller! Någon ville spara skattepengar; det osuttna baksätet får man på köpet.

Volkswagen 181, eller "The Thing" som den ofta kallas – som en verktygslåda på hjul!

Velocette LE kanske inte har samma air av det ljuva livet som en Vespa, men enkel och praktisk var den ändå.

På åttiotalet var det ingen som såg dig om du kom en vit VW Passat men nu sticker den ut!

Instrumentpanelen är VW-svart men resten av inredningen hade inte hunnit bli strävhårig och dov än.

På rymmen från nöjesfältet? Aero Type 10 från 1930 är liten och enkel.

Under huven hittar man en encylindrig motor på 500 kubik.

Oj, vilken udda Renault! Monaquatre byggdes mellan 1931 och 1936. Den här är från 1935.

De amerikanska bilarnas goda rykte levde ännu på sextiotalet här i landet. Här en Pontiac Tempest 1968 som såldes ny i Sverige

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.