Nästa artikel
Audi Quattro är Årets Klassiker!
Årets Klassiker

Audi Quattro är Årets Klassiker!

Publicerad 24 februari 2023
Som rallybil på 1980-talet var den ofta överst på prispallen. Nu har Audi Quattro dessutom tagit hem titeln Årets Klassiker! Jörgen Bergströms fina exemplar kammade hem flest röster av alla årets kandidater.

Låt oss beskriva Årets Klassiker 2023 i siffror: Femcylindrig motor, permanent fyrhjulsdrift och två världsmästartitlar i rally – om vi räknar med den utvecklade versionen Sport Quattro. En av många som fascinerats av Audi Quattros spännande teknik och framgångar i Grupp B-rally är Jörgen Bergström i Fagersta. Att han också skulle bli en vinnare med Audi Quattro – i Årets Klassiker – kom som en total överraskning. 
– Hoppsan, det hade jag aldrig räknat med! säger Jörgen. Jag tackar och bugar till alla dem som röstat på min bil. 
 

Klassikers chefredaktör Carl Legelius räcker över Årets Klassiker-pokalen till Jörgen Bergström som äger vinnar-Quattron.

Detta är Jörgen Bergströms tredje Quattro och han har ägt den sedan 2004. Då tyckte han den var otroligt dyr, men det kan ofta vara klokt att köpa ett så bra exemplar som möjligt, det stämmer inte minst på Quattro då tillgången på reservdelar är dålig.  
– När jag köpte den var den i ett bra grundskick, säger Jörgen. Men någon gång hade delar av den lackats om med taskigt spackel så förardörren och vänster framskärm hade fått knottror. Vi hade en alldeles förträfflig billackerare här i Fagersta så han kunde lackera om bilen partiellt och matcha färgen på resten av karossen. Jag har även bytt grenrör, annars har jag i princip bara förvaltat den. Jag tror jag kört cirka 2 000 mil på 19 år. 
 

Läs reportaget om vinnarbilen Audi Quattro – tidningen finns i vår shop!

✔ 12,5 mil sedan 1967 – unik Mini Moke på auktion ✔ Mercedes-Benz S-klass W116 – Klassikerguiden ✔ Audi Quattro – vilken körmaskin! ✔ Morris Minor Traveller – reseglädje! ✔ Chevrolet Corvette – Julle monstermekar ✔ Volvo 164 1969 – med hel soffa ✔ Peugeot 205 GTI – ny i Klassikerstallet



Ur innehållet: 


Ögonblicket Sista nya Bubblan
Nästan en halv miljon Volkswagen Typ 1 hade sålts nya i Sverige när det 1976 var dags för den sista leveransen.

Audi Quattro 1985 
En av 1980-talets mest omtalade modeller – redan i första kurvan är det lätt att förstå varför! 

Bilar och arkitektur i Bilbao
Norman Foster knöt ihop två stora ämnen på Guggenheim-museet: ”Motion. Autos, art, architecture”.

Automobilia Volvomani
Volvoprylar – vilket fantastiskt samlarområde! 

Läsarnas Klassiker Simca 1500
Bara timmar efter auktionsslut var Richard Walter på plats för att köra hem fyndet han ropat in osett.   

Aldrig inkörd Austin Mini Moke 1967
Nöjesbilen som aldrig fick ha roligt. Efter mer än 50 år i skuggorna kommer den nu fram. Mätarställning: 12,6 mil! 

Ford Mustang LX 1985 
Det sista ladudammet är utvädrat – nu är Klassikers projektbil på rull. Och har äntligen fått ett namn. 

Volvo 164 1969 
Det gick att beställa Volvos nya lyxbil med hel soffa fram istället för separata stolar men få kryssade i den rutan.

Broschyren Honda Accord
Omsorg om kunden på detaljnivå blev ett framgångsrecept – Hondas nya sportkupé sålde bra direkt från start.

Sverigeresan Traveller mot Värmland
Lite Bohuslän, lite Dalsland och lite Värmland i en av världens mest dekorativa stationsvagnar: Morris Minor Traveller. 

Frukostklubben 2022 
Rekordsäsong för morgontidiga träffar i Sverige – intresset för Frukostklubben bara fortsätter att öka!

Våra Klassiker
Carl slår till på en 205 GTI igen, Fredriks Volvo 360 får vara med på TV, Claes Twingo blir mosad och Gunilla säljer sin artonårsbil till en artonåring.

Hobbyn & jag Sam Glover
Efter lite omlokalisering av resurser har Sam nu en Tatra T87!

Fixa själv Chevrolet Corvette C5
En läckande vattenpump tvingar Julle till en mastodont­insats i verkstaden. Varning för starka bilder!

Guru Italiensk Bilteknik
Flygmaskiner och gamla bilar har mycket gemensamt menar Daniel Holm. 

Klassikerguiden Mercedes-Benz W116
Det är svårt att tro att det har gått 50 år sedan den premiär­visades. Vågar du köpa en S-klass idag?

Mitt liv i bilar
Gör som Tobias Lindbäck – visa oss bilarna du har ägt!

Audi Quattro är på många sätt kvintessensen av 1980-talets bilar. Som flera andra modeller som blommade ut på 80-talet var den i grunden en 1970-talskonstruktion, Audi 80. Den har också moderiktiga breddade skärmar och så det som var hetast av allt – turbomotor. Så tillverkades den ju också från 1980 till 1991. 
Utöver äran och en prålig pokal får Jörgen ett presentkort på 5 000 kronor hos Verktygsboden. 
– Det är också lite kul att en så förhållandevis ny bil vinner, säger Jörgen. Det känns som att det kanske är en brytpunkt för 1980-talarna som klassiker. Vi som gillade de här från början har ju blivit medelålders nu. 

Jörgen Bergström medverkar i Klassikers podd. Lyssna på vinnarintervjun här!
 

Jörgen Bergström i favoritstolen, med kontrollen till den femcylindriga turbokraften i högerdojan.

Här är topp fem i Årets Klassiker

Intresset bland Klassikers läsare för att utse Årets Klassiker var som vanligt stort. Bland alla de bilar som varit med i reportage förra året hade vi valt ut tolv bilar till vår kalender för 2023 och de var då också med i tävlingen om Årets Klassiker. Det blev fyra tyska bilar som fick flest röster och även om det länge var jämnt mellan ettan och tvåan så var det ändå Jörgen Bergströms Audi Quattro som i slutändan vunnit med tydlig marginal. Grattis!

1:a plats 15,0%
Audi Quattro, 1985

2:a plats 14,3%
Porsche 356 1600 1960

3:e plats 12,1%
Opel Rekord 1900 1966

4:e plats 9,1%
BMW 635 CSI 1986

5:e plats 9,0%
Fiat 600 Convertible 1959
 

Även bland de som röstade finns det vinnare!

Många läsare engagerade sig i tävlingen och röstade på sin favoritbil – tack för att ni gjorde det här till en riktigt spännande kamp! Den som var med och röstade hade chans till fina priser från Verktygsboden och Klassiker: Förstapriset var en rullvagn med arbetsbänk, andrapriset en verktygsvagn med topplåda och åtta vinnare får en ljusare vardag med varsin motorhuvslampa. 11:e till 20:e pris var tre valfria utgåvor ur Klassikers samlarserie. Vinnarna har kontaktats av Klassiker och Verktygsboden och finns publicerade i Klassiker nr 3/2023. Grattis!
 

Förstapriset var en rullvagn med arbetsbänk från Verktygsboden.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.