Nästa artikel
Moderna museet
Reportage

Moderna museet

Publicerad 11 maj 2023 (uppdaterad 12 maj 2023)
Inga hindrande rep runt bilarna och inte en enda T-Ford men desto fler unga klassiker och nästan nya. Vindö Bilgalleri i Stockholms skärgård är ett modernt museum på flera sätt.

Vita åttiotalsdrömmar – Manta GT/E, cabrioletversioner av Escort och Golf.

För tre år sedan var det bara skog i det här området på Vindö i Värmdö kommun. Tott Group som också äger hotell i Åre och Visby har byggt upp anläggningen med en imponerande hastighet. I två hus finns ett drygt 70-tal utvalda bilar utställda. 

Blanka betonggolv och svarta väggar gör att utställningsobjekten verkligen syns. Japanska sportvagnar är en paradgren – när såg du en Nissan 180 ZX senast?

Man kallar husen för lador och det är en klar underdrift, men det är en avskalad utställning. Här finns bara bilar och enkla informationsskyltar. Det finns inte heller några rep eller annat som skiljer av besökaren från utställningsobjekten. 
– Det är roligt om det fungerar, vi har också värdar på plats på varje våningsplan som håller koll, säger Stefan Hedh som är vd för Tott Group. 
 

– Vi strävar efter att ha toppexemplar i utställningen, säger Stefan Hedh.

Friheten är förknippad med vissa regler, man har en åldersgräns på sju år och på hemsidan nämns också att man inte får röra bilarna och att skadeersättning gäller. Samtidigt satsar man på att vara ett besöksmål för hela familjen. På området finns foodtruck, godisförsäljning och Glassvillan som har allt från kulglass till hela glassrätter på menyn. 

Det finns många olika sorters sötsaker på Vindö Bilgalleri.

Urvalet av bilar är lika fräscht som en gelato. Samtliga exemplar ägs av en privat samlare med ägarintresse i Tott Group. Här finns ett rum med främst japanska sportbilar och tuffa européer från skarven mellan 1980- och 90-talen. Flera bilmodeller finns uppställda generationsvis, som Chevrolet Corvette, Ferrari och Porsche. En hel övervåning är vikt åt just Porsche och den 10 juni kommer ett stort evenemang att hållas här i samband med märkets 75-årsjubileum. 

En hel våning ägnas åt Porsche – såväl äldre som nyare och med tonvikt på värstingversionerna.

Ett antal klassiker från Volvo och Saab ställs också ut. Bland annat den Saab 900 Aero med 2 891 mil på mätaren som klubbades på nätauktion ifjol för 536 000 kronor. Om detta nämns dock inget på skylten vid bilen och historien om varje utställt exemplar är kanske det enda som verkligen saknas här. 

Under senaste året har en rad Saab och Volvo kompletterat samlingen, bland annat en 900 Aero.

Ifjol smygöppnade Vindö Bilgalleri för bokade besök men i sommar kommer man ha öppet varje dag. Stockholmsområdet har fått ett nytt spännande bilrelaterat besöksmål och vägen ut i skärgården är lika slingrande som värd mödan!

Chevrolet Corvette C1 1961 – först i en rad utställda modellgenerationer på Vindö Bilgalleri.

Två -68:or från Volvo: 142 och Amazon.

Saab 96 V4 av sista årsmodellen, 1980 finns också på museet. 

Ferrari 328 GTS 1988 och 308 GTBi 1981. 

Enda Alfan i samlingen! Alfa Romeo Alfetta GT 1974. 

Tuffa stolar på en Porsche 924 Martini Rossi. 

Även Porsches frontmotorhistoria finns representerat på Vindö Bilgalleri. 

Svenska bilar på rad på Vindö Bilgalleri.

Förutom de två utställningsladorna finns det också en tredje lokal – där mer bilar finns. En del av dem kan ibland roteras in i utställningen. 

Vindö Bilgalleri

Bredviksvägen 1, 139 74 Djurhamn.
Öppet: 13/5-18/6 lördag-söndag 12:00-16:00, 18/6-13/8 öppet alla dagar 12:00-16:00. Under övriga månader går det att ordna gruppbesök på förfrågan.
Missa inte: Utöver bilsamlingen – glassen!
08-501 185 01
www.vindobilgalleri.se
 

Porsche - Klassikers samlarserie #15

Klassikers bästa om Porsche!

De svenska kungligheternas, rallyförarnas, polisernas och entusiasternas favorit! Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar om ett av bilvärldens mest fascinerande ­märken – från 1950-tal fram till 1980-tal. 100 sidor Porsche!

INNEHÅLL:

Objekt Porsche 356-memorabilia
Porschedesign ända in i den mellanbruna bilhandlarpanelen. (Klassiker 3/11)

Porsche 356 A 1959
Prins Wilhelm hade specifika krav. Och han ville inte ha svensk hemslöjd. (Klassiker 4/14)

Porsche 356C 1964
Om konsten att reparera men aldrig någonsin renovera. Tobias Lindbäcks 356 är en hårt-sammanhållen karaktär. (Klassiker 6/18)

Porsche 356C 1965
Hur är den att köra – egentligen? Vi tar en tur med en av de sist tillverkade 356:orna. (Klassiker 10/19)

Köpguide Porsche 356
När fenomenet Bilen ska sammanfattas är Porsche 356 en självklar grundpelare. (Klassiker 1/16)

Waldegård & Porsche 911
Björn Waldegård och Åke ”Bryggarn” Andersson hörde till de lyckliga som tidigt fick skörda segrar i 911. (Klassiker 1960-tal)

Köpguide Porsche 912
Porschen med ekonomianspråk är så mycket mer än en avslagen 911. (Klassiker 8/13)

Polisbilar VW & Porsche
Rätt bil på rätt plats – hundtjänst för VW och fartsyndarjakt för Porsche 911. (Klassiker 3/16)

Porsche 911S 1971
Det går inte att komma runt det faktum att en frisk, tidig 911 bjuder på en unik körupplevelse. (Klassiker 10/17)

Köpguide Porsche 914
Underskattad, USA-exporterad och i vissa fall undermotoriserad. Underbar! (Klassiker 10/14)

Brandbil Niohundrafjorton
1973 skänktes Anderstorp en brandbilsutrustad Porsche 914 av Marlboro. (Klassiker 1/17)

Köpguide Porsche 924
Allt om bilen som räddade sportvagnstillverkaren i Stuttgart. (Klassiker 8/12)

Porsche 944 Turbo S 1988
Bättre än 911 på nästan alla sätt men ändå i skuggan. Vi kör ett exemplar i nyskick från 1988. (Klassiker 1/18)

Porsche 911 Turbo 1989
Ketchupeffekt, adrenalinpåslag och en chef på väg uppåt! (Klassiker 2/15)

Köpguide Porsche 964
Generation 964 var länge underskattad jämfört både med föregångaren och efterträdaren. inte längre! (Klassiker 5/19)

 


Porsche! Reportagen är publicerade mellan 2011 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.