
Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Lika skrämmande verklighetsfrånvänd som den föreslagna lagstiftningen om uttjänta fordon är, lika glädjande är det att så många har engagerat sig i frågan. Det bevisar än en gång att det är en stor del av befolkningen som tycker att vårt rullande kulturarv är viktigt. Utöver oss inom fordonshobbyn har ledarskribenter, politiker och även olika delar av fordonsbranschen reagerat på de många orimligheter som ELV-förslaget innehåller.
Av alla de 854 invändningar, kommentarer och frågor som kom in till EU-kommissionen gällande ELV-förslaget stod Sverige för 20 procent. Ytterligare länder som utmärker sig är Finland, Polen, Tyskland och Belgien medan det har varit tystare från medborgare i andra EU-länder.
”Av alla de invändningar, kommentarer och frågor som kom in stod Sverige för 20 procent”
Förklaringen till dessa siffror är knappast att entusiaster i övriga EU-stater tycker att det är riktigt att myndighetsutövare ska kunna upphäva äganderätten och klassa renoveringsobjekt som avfall, det handlar snarare om att dessa länder inte har en lika kompetent vapendragare som vi i Sverige: Motorhistoriska Riksförbundet och eldsjälarna som arbetar där.
Att ha MHRF som ständigt och oförtrutet försvarar våra intressen och uppmärksammar politiker och andra beslutsfattare om fordonshobbyns existens och villkor, har varit avgörande genom åren. MHRF som grundades 1969 har aldrig varit någon stor organisation utan litar mycket till ideella krafter. Finansieringen kommer främst från medlemmarna i de klubbar som är anslutna till riksförbundet, samt från MHRF-försäkringen.
Om du inte är medlem i någon klubb finns möjlighet att swisha valfri donation till den viktiga verksamheten. Gör det – inte bara för att ELV-förslaget ska stoppas i sin nuvarande form utan för att MHRF ska kunna fortsätta sitt viktiga arbete även i framtiden! Kolla på den här länken.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.