Nästa artikel
Ledare: Snabbköp
Krönikor

Ledare: Snabbköp

Publicerad 25 oktober 2024 (uppdaterad 25 oktober 2024)
Carl Legelius funderar på webbshoppens fördelar – men även på de potentiella problem som kan uppstå. Vad händer när det är skarpt läge – passar alla delar?

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Den har öppet dygnets alla timmar, du kan mer eller mindre planlöst titta runt hur länge du vill och provlägga grejer i din kundvagn utan att känna något köptvång. Det handlar förstås om webbshopen – en plats där många av oss befinner oss väldigt ofta. Så väsensskild från disken där vi tidigare var tvungna att hänga för att få tag i det vi behövde – gärna med en barsk reservdelsman på andra sidan som krävde att vi kunde chassinumret utantill och hade koll på om bromsoken bak var från ATE eller Girling. Nu är det bara att klicka och köpa, sedan kommer prylarna med expressleverans direkt hem. Eller?

Nja. Att hitta udda reservdelar har visserligen aldrig var enklare men samtidigt ställer digitaliseringen av branschen betydligt högre krav på oss som köpare. Hur ska man veta vilket av alla fjäderben som påstås passa till din bil faktiskt gör det? Om kamremmen ska ha 125 eller 108 kuggar? Om blinkersglasen är korrekta för den europeiska marknaden? Eller viktigast av allt – om reprodelen som ser så fin ut på bild verkligen håller måttet? (Och om den inte gör det, hur hävdar jag min rätt att få pengarna tillbaka?)

Leveransen är sedan ett kapitel för sig. Express? Ha! En uppsättning däck som kommer som fyra försändelser, till olika utlämningsställen (jo det har hänt), ett torkarblad som fastnar i tullen i en månad, ett meddelande om att man försökt nå mottagaren på adressen utan att lyckas när jag varit hemma hela dagen …

En del av att ta in en ”ny” bil i stallet blir att lära sig var de rätta bitarna finns. Det är kul att klicka runt och fundera på olika spår – tills det blir skarpt läge. Då önskar jag mig den där reservdelsexperten som ställer de relevanta frågorna och sedan försvinner in på lagret för att komma tillbaka med exakt rätt sak. Då kanske det faktiskt finns energi kvar att montera den också.

För hur många av de delar som skickas över världen blir bara liggande på hyllor år efter år? Ganska många tror jag, i alla fall om jag går till mig själv.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.