
Rost – den kemiska föreningen som bryter ned bilar världen över, särskilt här i norr. Men det går att förebygga med en rostskyddsbehandling.
Här är en guide till varför rostskydd kan vara aktuell, vad det kostar och när det är för sent.
Olika typer av behandling
Ett första steg är att avgöra om det rör sig om en bruksbil eller en entusiastbil.
Enligt rostskyddsexperten Håkan Wessman rekommenderas en komplett behandling med tre rostskyddsprodukter för bruksbilar: en tjockare, en tunnare variant samt en tredje som används invändigt i dörrar, baklucka och skärmar.
Produkterna är utvecklade för att tränga in och skydda bilens olika delar.
För bilar som bara används sommartid, vilket ofta gäller entusiastbilar, räcker i regel en anpassad behandling.
– Många som har äldre bilar väljer bort det tjockare lagret. De vill kunna ligga under bilen och meka, säger Håkan Wessman vid företaget Rostskyddsmetoder.
För entusiastbilar rekommenderar han en invändig behandling med den tunnare produkten – den skyddar särskilt utsatta delar och kryper in i falsar och trånga utrymmen.
– Jag tycker det är viktigt att behandla alla hålrum invändigt – balkar, trösklar och dörrar – med den tunna produkten. Den kryper in riktigt bra. Jag brukar också rekommendera att använda den även utvändigt på bottenplattan, säger han.
Företaget diskuterar också körvanor med bilägaren – hur mycket bilen används och under vilka perioder.
– Det går att anpassa behandlingen efter kundens behov.
- Rost bildas när järn eller stål reagerar med syre och vatten. Det är en kemisk process som kallas oxidation.
- Processen påskyndas av salt, särskilt vägsalt, som gör att fukt stannar kvar längre på metallen och ökar ledningsförmågan.
- Svenskt klimat med fukt, snö, kyla och vägsalt skapar gynnsamma förhållanden för rost – särskilt under vintern.
- Rost försvagar metallen över tid och kan orsaka sprickor, hål och allvarliga skador på bilar och andra fordon.
- Den vanligaste typen kallas rödrost, men även galvanisk rost (mellan olika metaller) och spaltkorrosion (i trånga utrymmen) förekommer.
Så går behandlingen till
En komplett behandling tar två dygn. Arbetet inleds med demontering av hjul och sköldar, följt av noggrann tvätt och torkning över natten. Därefter appliceras tre olika produkter: en tjockare, en tunnare och en för dörrar och luckor.
Uppföljning av behandlingen
Efter en komplett behandling rekommenderas en kontroll efter 18 månader. Då tvättas bilen, inspekteras och produkten fylls på där det har slitits. Trösklar behandlas alltid igen för att upprätthålla skyddet.
Slitaget kan vara betydande – särskilt på bilar som används året runt.
Vad kostar det?
Priset för en komplett behandling varierar mellan 9 200 och 13 900 kronor, beroende på bilmärke och modell.
En årlig uppföljning kostar omkring 2 700 kronor. En mellanbehandling – som görs fyra till fem år efter den första – ligger på mellan 6 000 och 9 100 kronor.
När är det värt att behandla bilen?
En rostskyddsbehandling kan förlänga bilens liv med flera år, särskilt om ägaren redan har investerat i renovering eller plåtarbete.
– Efter svetsning eller plåtarbete kan det börja rosta direkt om bilen inte behandlas.
– Hade jag haft en 60- eller 70-talsbil, då hade jag behandlat den. Om bilen bara körs på sommaren, när slitaget är mindre, kan det räcka med en anpassad behandling.
En majoritet av alla nya bilar börjar rosta inom de första åren, men en handfull bilmodeller klarar sig mellan fem och sex år.
– Den bästa effekten får man om bilen behandlas innan rost hunnit uppstå.
Hade jag haft en 60- eller 70-talsbil, då hade jag behandlat den. Om bilen bara körs på sommaren, när slitaget är mindre, kan det räcka med en anpassad behandling
När är det för sent för en behandling?
Äldre bilar undersöks alltid innan behandling. Företaget inspekterar rostskadorna och avstår från att behandla om bilen är alltför rostig.
– Lite ytrost går att bromsa. Med grov rost ger behandlingen sämre effekt men bromsar fortfarande utvecklingen.
Vanliga misstag – och hur man undviker dem
Ett vanligt misstag är att underskatta hur snabbt rost kan uppstå – särskilt i svetsade fogar.
Ibland utgår bilägare ifrån att deras bilar är rostskyddade – men först när bilen hissas upp framgår att så inte är fallet. Ägare till entusiastbilar har ofta bättre koll, men det gäller inte alla.
– Vi har hissat upp bilar där kunden tror att de är behandlade – men det finns inte ett spår av rostskydd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.